Estherische olien en Tabaksgeur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Estherische olien en Tabaksgeur

He hallo!

Ik heb al een hoop gehad aan de chemische lessen die hier worden gegeven :oops: . Maar op het moment ben ik met iets anders bezig, namelijk het ontwerpen van een nieuw product dat met behulp van etherische olien een nieuwe toepassing krijgt.

Nu heb ik via via gehoord dat etherische olien in staat zijn om tabaksgeur te bestrijden. Nu is mijn vraag of bij gebruik van deze etherischie olien, de tabaksrook wordt gemaskeerd of opgevreten? Is het mogelijk dat de rook echt verdwijnt door een chemische reactie? En wat zullen de restproducten dan zijn?

Dan, wanneer het echt zou werken (en dus "opvreet), welke olie zou hier het meest geschikt voor zijn? Maw welke stof is in algemene zin het meest waarschijnlijk om te moeten hebben in een olie (ook al bestaan die uit honderden componenten....)?

Alvast bedankt!!!

Berichten: 173

Re: Estherische olien en Tabaksgeur

Ik denk dat het vooral de rook maskeerd. De rook bestaat uit zoveel componenten dat het me onlochischs lijkt dat er 1 chemische reactie achter zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Estherische olien en Tabaksgeur

Inderdaad is het inmiddels wel duidelijk dat mijn olie een vooral (en wellicht alleen maar) maskerende werking heeft :oops: ... Volgens de biochemicussen die ik gesproken heb, was het uberhaupt niet mogelijk om een reactie te krijgen tussen tabaksrookmoleculen en etherische olie moleculen.

Dus nu met een iets minder moraal op zoek naar de volgende vragen:

- de verhouding die nodig is om voldoende te maskeren (hoeveel ppm olie per ppm rook/m3 kamer?)

- wat is de stinkende factor van tabaksrook, maw wat zorgt ervoor dat het zo stinkt? (grootste component is CO, maar zoals ieder weer is dat geurloos....)

- kan ik weten welke stoffen goed maskeren of is dat alleen try-and-error?

- en dan de magnetron-vraag; hoe krijg de geur van rook uit de kleren van rokers?

Ok, het zijn 4 vragen tegelijk, maar enige zoekrichtingen zouden ook al heel fijn zijn! Thanks!

Grt Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Estherische olien en Tabaksgeur

Er is nog maar erg weinig begrip voor de werking van ons reukorgaan. Ik denk dus dat het voorspellen van maskerende stoffen heel moeilijk wordt.

Ik denkook niet dat de stinkende component in tabaksrook zo aan te wijzen zal zijn. Bij slecht verlopende verbrandingen komen heel veel gecompliceerde verbindingen vrij, onder andere met zeer stabiele benzeenringen....

Reageer