[scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag waar ik (denk ik) het antwoord half op weet. Namelijk:

1. Leg uit waarom een SO42- -ion beter stroom geleidt dan een NO3- -ion.

2. Leg uit waarom een OH- -ion beter stroom geleidt dan een NO3- -ion.

Op de tweede vraag heb ik dit geantwoord:

OH- (aq) + H2O (l) <----> H2O (l) + OH- (aq).

Als een OH- -ion met water reageert, ontstaat er weer een watermolecuul en een OH- -ion. Het H+ -ion hoeft alleen maar over te springen van het OH- -ion naar het H2O-molecuul. Dit "bewegen"gaat erg gemakkelijk en daarom zal het OH -molecuul de stroom goed geleiden.

NO3- kan deze reactie niet aangaan, en zal dus meer moeite hebben met het geleiden van stroom.



Weet er iemand of dit klopt en zou iemand mij misschien een tip kunnen geven voor de eerste vraag? Ik zat hierbij te denken aan het aantal vrije elektronen maar dat weet ik dus eigenlijk niet...

Dankjewel!!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Je antwoord op 2 is heel overtuigend, maar misschien wel té slim.

Wat is er in principe voor nodig dat een ion helpt in het geleiden van stroom? Beweging. De snelheid van deze beweging bij eenzelfde spanningsval hangt af van de de weerstand die het ion ondervind bij het bewegen. Ook is de kracht die op het ion werkt afhankelijk van de lading. Kun je nu 1 en 2 allebei zelf nog eens proberen?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Bij die eerste vraag is er bij de ionen een ladingsverschil. SO4 bevat meer vrije ionen dan NO3, dus zou het daarom beter geleiden?

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoeld, maar toch bedankt voor je reactie!

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Geleidbaarheid ionen

rwwh zegt inweze 2 dingen:

1 De snelheid waarmee een ion zich beweegt is afhankelijk van de lading

2 De snelheid waarmee een ion zich beweegt is afhankelijk van zijn grote.

Dit nu toegepast op je vraag,

Bij vraag 1, welk molecuul denk je dat een positieve lading meer voelt? Een ion met een negatieve lading, of een ion met een dubbel negative lading?

Vraag 2, Wat is er moeilijker door water te bewegen? Een bowling bal of een pingpong balletje? Probeer dit dan nu eens terug te redeneren naar de grootte van het ion. (bedenk je goed, de lading, dus de drijfveer van deze beweging is van een zelfde grootte)

Suc6 :oops:

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Haa!

Bedankt voor je reactie!

1: Het sulfaation heeft een grotere negatieve lading dan het nitraation, dus deze zal een positieve lading beter voelen, en er dus ook 'eerder op af gaan' en dus beter bewegen --> betere stroomgeleiding.

2: Het OH- ion is veel kleiner dan het nitraation, dus dit zal gemakkelijker door het water te bewegen zijn. Het zal dus ook zorgen voor een betere stroomgeleiding.

Denk je dat het zo klopt??

Nogmaals bedankt!

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Precies.

Je zou ook nog kunnen zeggen bij nr2, de ladings dichtheid is groter bij het hydroxide ion. Je kunt deze vraag een beetje van 2 kanten benaderen, maar het komt op hetzelfde neer.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Geleidbaarheid ionen

Uw moet gewoon eens kijken naar de tabel van equivalentgeleidingsvermogens van ionen in Uw Handbook of Chemistry and Physics. Die tabel vindt U via de index van het boek.

Daarin ziet U dat de tweewaardige sulfaationen maar half geteld worden zodat je de beweeglijkheid gewoon kunt vergelijken met de eenwaardige ionen.

In die tabel ziet U ook de hoge waarden voor het H+ ion en het OH- ion. Vanwege het doorgeefmechanisme via waterstofbruggen. Een soort estafette dus.

Let wel op de eenheden en symbolen. Daar heb je een goed scheikundeboek voor nodig. Dat leer je niet eventjes via internet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer