Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Voor het maken van zogenaamde veiligheidskaarten binnen ons lab, moet ik de ontvlambaarheids-temperatuur (heet dit zo?) van o.a. aceton, ethanol en methanol te weten zien te komen.

Wie kan mij hiermee helpen of weet waar ik deze kan vinden?

Ik heb op internet gezocht, maar gebruik waarschijnlijk niet de juiste (engelse) term :oops: .

Thanx!


Berichten: 2

Re: Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Gerard schreef:
Chemlevel 7  :oops:
Bedankt voor je link, maar om nu meteen zo'n opmerking erna te plaatsen....

Ben nieuw op dit forum, was mijn eerste berichtje en heb gewoon braaf de criteria bij registreren gevolgd: heb biologie aan de universiteit gestudeerd, dus chemlevel 3 leek me ook niet helemaal van toepassing.

Dit is niet goed wanneer jullie dit forum tot hèt chemie-forum willen maken!! Afbeelding

Berichten: 32

Re: Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Staat zoiets niet gewoon in de binas? :oops: (heb er een bewaard van mn middelbare school periode, maar komt nog vaak van pas)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Je kunt de vlampunten (of flash point in het engels) vinden op de msds formulieren van de chemicaliën. De msds formulieren kun je weer vinden op de site van chemicaliën leveranciers zoals acros of sigma-aldrich

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Droombes schreef: Ben nieuw op dit forum, was mijn eerste berichtje en heb gewoon braaf de criteria bij registreren gevolgd: heb biologie aan de universiteit gestudeerd, dus chemlevel 3 leek me ook niet helemaal van toepassing.
Gerard had wel gelijk: als je biologie hebt gestudeerd heb je geen universitair niveau chemie. Iemand met een universitaire chemie-opleiding hoeft deze vraag niet te stellen! Op een wiskundeforum is mijn level ook niet universitair, terwijl ik heel wat wiskunde tegengekomen ben in mijn ervaring....

De mensen die een antwoord moeten formuleren op chemieforum kijken naar het chemlevel om te weten in welke bewoordingen en met welke precisie een antwoord wordt verlangd. Het is dus niet alleen als grapje dat deze vraag bij registratie wordt gesteld.

ps: Hét chemieforum zijn we al.... en we vinden het leuk dat je mee komt doen.

Berichten: 127

Re: Ontvlambaarheid aceton, ethanol en methanol

Wellicht heb je beschikking over het boek "chemiekaarten". Daar staat een en ander ook in. Aceton, ethanol en methanol staan er iig in.

Met de ontvlambaarheidstemperatuur bedoel je waarschijnlijk het vlampunt.

Het vlampunt is de laagste temperatuur waarbij damp nog met een vonk of vl;am kan worden ontstoken.

Succes

Jdeketel

Reageer