[scheikunde] zuren in vaste vorm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] zuren in vaste vorm

Ik ben op zoek naar zuren die in vaste vorm bestaan, deze zuren moeten niet schadelijk zijn voor de gezondheid en ze moeten niet te ruiken en niet bijtend zijn. Het is namelijk voor een koffiezetapparaat. Wat we tot nu toe voor opties hebben is citroenzuur, maar verder hebben we helaas nog niet tot een goede oplossing kunnen komen. Help mij alstjeblieft, het is erg belangrijk en ik denk wel dat jullie hier meer over zouden kunnen vertellen. ;) :oops: 8-[

kusje,

Anoek

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Wil je dit weten omdat je echt een koffiezetapparaat wilt ontkalken? Of is dit voor een project en maak je een inventarisatie?

Citroenzuur gebruik ik zelf ook altijd. Er is makkelijk aan te komen, het is onschadelijk en het is sterk zuur genoeg om goed te ontkalken, terwijl de schade aan het koffiezetapparaat toch zeer gering is.

Azijn (schoonmaakazijn) gaat ook nog wel, maar dan moet het enkele keren i.p.v. één keer. Bovendien is azijnzuur vloeibaar, dus valt het buiten je doelgroep (?).

Ik heb het ook weleens met natriumwaterstofsulfaat (natriumbizwavelzuur) gedaan. Gaat ook zeer goed, maar dit zuur tast je verwarmingsleiding snel aan, omdat het een sterk zuur is.

Nog een andere mogelijkheid is vitamine C (ascorbinezuur), ook vast. Wijnsteenzuur, maar ik denk dat dit niet ´zuur´ genoeg is.

Tartraarzuur, misschien ook niet zuur genoeg.

Meer weet ik er even niet. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

oxaalzuur laat ook geen resten achter.

Berichten: 266

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Wijnsteenzuur, maar ik denk dat dit niet ´zuur´ genoeg is.

Tartraarzuur, misschien ook niet zuur genoeg.


Is wijnsteenzuur en tartaarzuur (tartaric acid) niet hetzelfde?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Is hetzelfde..

Je hebt wel een andere vorm (zelfde brutoformule, maar omwille van de A.K.A.) De naam wil maar niet in me opkomen. Maar volgens mij is de mesovorm (het wijnsteenzuur) nog het eenvoudigste om te verkijgen, met kilo's als het moet :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Ik heb het ook weleens met natriumwaterstofsulfaat (natriumbizwavelzuur) gedaan. Gaat ook zeer goed, maar dit zuur tast je verwarmingsleiding snel aan, omdat het een sterk zuur is.
Even een verduidelijking: waterstofsulfaat is denk ik geen sterk zuur volgens de "middelbare schoolregels": Het is wel veel zuurder dan de anderen uit het lijstje.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

thnx, weten iemand miscchien ook de formules van deze stoffen?

kusjes,

Anoek

:oops:

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Het veiligste voor de gezondheid is zeker citroenzuur. Dat ontstaat immers ook tijdens onze spijsvertering bij de oxydatie van vetten en koolhydraten. Het gemakkelijkste is uiteraard schoonmaakazijn.

Echter, ontkalken is een tijdrovend proces. Je moet er bijvoorbeeld twee hele dagen over doen. Dat geldt voor alle zuren. En tussendoor een paar keer laten doorlopen.

Soms zie je wat groenkleuring bij het zuur. Dat geeft aan dat er een klein beetje koper uit de materialen van het watercircuit in het zuur terecht komt. Daarom moet er meerdere keren goed worden nagespoeld en tenslotte een volledige doorloop met schoon water worden uitgevoerd. Je moet er dus de tijd voor nemen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 36

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Als je even googled op de stoffen kom je er snel genoeg achter wat de formules zijn

Berichten: 254

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Anoek schreef: Ik ben op zoek naar zuren die in vaste vorm bestaan, deze zuren moeten niet schadelijk zijn voor de gezondheid en ze moeten niet te ruiken en niet bijtend zijn. Het is namelijk voor een koffiezetapparaat. Wat we tot nu toe voor opties hebben is citroenzuur, maar verder hebben we helaas nog niet tot een goede oplossing kunnen komen. Help mij alstjeblieft, het is erg belangrijk en ik denk wel dat jullie hier meer over zouden kunnen vertellen. ;) :oops: 8-[

kusje,

Anoek
Gewoon azijn.... werkt perfect om je koffiezet te ontkalken en proper te maken.

DIt is wel niet vast , maar waarom moet het vast zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] zuren in vaste vorm

Omdat je niet het hele topic gelezen hebt.

Reageer