Springen naar inhoud

Koolhydraten

• Log in om te kunnen reageren

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2006 - 21:55

hallo iedereen,

Toch nog maar een vraag want ookal is :oops: Your best friend, ik kom hier niet uit.

Ik wil het koolhydraatgehalte in verschillende oplossingen van voedingsmiddelen bepalen. nou had ik gedacht een overmaat Fehlings-reagens toe te voegen en de massa Cu2O terug te voeren naar een gehalte C6H12O6 maar bij een aantal standaard metingen met bekende oplossingen kom ik +/- 20% te laag uit

Wie kan mij helpen? wat doe ik fout? is dit wel een juiste manier?
Weet iemand misschien een andere manier die op school uitvoerbaar is zonder "bijzondere" apparatuur

Met vriendelijke Groet
LvS

PS: het gaat slechts om een kwantitative bepaling van het totale koolhydraat gehalte

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 09:09

Reagens van Fehling reageert alleen met enkelvoudige suikers, echter niet met sacharose, wat toch ook veel voor zal komen in je monsters.

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 15:35

volgens mijn Biologie docent reageert fehlingsreagens met zowel mono- als disacariden, klopt ook want Maltose (een di) kun je aantonen met Fehling
polysachariden laten wij eerst met het enzym diastase reageren dat deze afbreekt tot mono's

LvS

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 16:28

Met fehlingsreagens kun je enkel reducerende suikers aantonen.
Voorbeelden van reducerende suikers: glucose, fructose en maltose.
Sacharose is een niet-reducerende suiker en zal bijgevolg niet reageren met fehlingsreagens.

Veranderd door scientist 1, 24 september 2006 - 16:29

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2006 - 18:07

wanneer je een hplc gebruikt moet het lukken om grotere suikers aan te tonen of te bepalen
dit kan volgens mij ook enzymatisch ik zal even opzoeken hoe

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2006 - 17:53

Is er geen andere manier dan met hlpc, wij willen het eigenlijk op school kunnen doen, en ja een middelbare school komt niet verder dan een fotospectrometer en alles wat daaronder zit

LvS

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures