Springen naar inhoud

buffers

• Log in om te kunnen reageren

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2006 - 21:52

Geplaatste afbeelding Ik zit al een paar dagen vast met een vraagstuk waarbij je een buffer moet bereiden.

Je hebt gegeven dat de pH van de buffer 8.0 moet zijn en dat je start met 10 ml HCl van 0.1 mol/l

nu vraagt men te berekenen hoeveel NH3 oplossing men moet gebruiken om zo'n buffer te maken.
(wetende dat de ammoniak 25% is, een dichtheid heeft van 0.91kg/l en de molaire massa is 17.03)

Het komt er dus op neer dat je vertrekt met een bepaalde hoeveelheid NH3 waarbij je 10 ml van die HCl voegt zodat je een buffer krijge met een pH van 8.
En die bepaalde hoeveelheid van NH3 moet ik dus berekenen.
Ik heb geen flauw benul hoe je het moet berekenen.

Kan het misschien zijn dat er een bepaald gegeven ontbreekt?

Ik kan stellen dat 8.0 = 9.2(=pKz van NH3) + log (Cb/Cz) , maar hier geraak ik toch geen stap verder mee?
Of mag ik aannemen dat de concentratie aan NH4+(Cz) gelijk is aan de 0.1 , de concentratie van de HCl ?

enzo dan berekenen dat 8 = 9.2 + log x , waaruit dan volgt dat x= 0.063
wetende dat x dan gelijk is aan C NH3 / C NH4+ , waarbij de concentratie van NH4+ dan 0.1 is, zodat de concentratie van NH3 0.0063 wordt ?

maar dan graak ik nog geen stap verder en volgens mij ben ik hier al verkeerd bezig.

Veranderd door lucilius, 24 september 2006 - 09:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2006 - 08:53

Joh, wat een negatieve instelling. Je doet het goed, en bent bijna klaar.

Inderdaad kun je er gerust vanuit gaan dat alle H+ met NH3 reageert. Kijk maar eens hoeveel er nog over is bij pH=8!

Je weet hoeveel NH4+ er is, en hoeveel NH3 er over moet blijven. Hoeveel mol NH3 moet je dan toevoegen? Hoeveel gram is dat? En hoeveel ammonia heb je daarvoor nodig?

Overigens is dit wel op-het-randje voor een buffer. Meestal probeer je een zuur/base te vinden waarvan de Kz niet meer dan 1.0 verschilt van de gewenste pH.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 10:04

Ik mag dus stellen dat mijn aantal mol NH4+ gelijk is aan het aantal mol HCl , namelijk 0.001 mol ?
En dat het uiteindelijk aantal mol NH3 gelijk is aan X-0.001 ?

dan zou ik dus kunnen stellen dat : 8 = 9.2 + log [(x-0.001)/0.001]
En hier dan mijn x uit halen, wat 0.0010630957 mol zou worden.

en dan met de gegevens op de fles berekenen hoeveel de concentratie van de ammoniak is : c = [0.25 x 0.91 x 1000] / 17.03 = 13.358 mol/liter

en dan stellen dat : c = n/V en we kennen de c en de n , dus vinden we voor V = n/c = 0.07958 mililiter zuivere ammoniak.

en dit is dan mijn startwaarde voor ammoniak.

Maar kan dit wel? zo weinig ammoniak om bij de HCl te doen om een pH van 8 te bekomen?

Veranderd door lucilius, 24 september 2006 - 11:31

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2006 - 14:56

Helemaal nagerekend heb ik het niet, maar het ziet er prima uit. Je HCl is 0.1M, en je gooit er 13M ammoniakoplossing bij. Het is dus niet verbazend dat je heel weinig ammonia nodig hebt om het zoutzuur helemaal te neutraliseren.

Waar je wel even op moet letten is de precisie van je berekening. Je komt op 13.358 mol/liter, maar die waarde is wel berekend uit "25%" en uit "0.91 gr/ml". Deze getallen hebben slechts 2 cijfers, dus kom je eigenlijk op een vrij grote onzekerheid in de ammoniakconcentratie. Uiteindelijk is je resultaat dus "80 microliter", en zeker niet meer cijfers. In de praktijk zul je zien dat de pH daarom niet zo nauwkeurig uitkomt als je het uitvoert!

Verder betreft het natuurlijk "ammonia", en geen "zuivere ammoniak" wat je gebruikt. Ammonia is een waterige oplossing van ammoniak.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 15:00

Helemaal nagerekend heb ik het niet, maar het ziet er prima uit. Je HCl is 0.1M, en je gooit er 13M ammoniakoplossing bij. Het is dus niet verbazend dat je heel weinig ammonia nodig hebt om het zoutzuur helemaal te neutraliseren.

Waar je wel even op moet letten is de precisie van je berekening. Je komt op 13.358 mol/liter, maar die waarde is wel berekend uit "25%" en uit "0.91 gr/ml". Deze getallen hebben slechts 2 cijfers, dus kom je eigenlijk op een vrij grote onzekerheid in de ammoniakconcentratie. Uiteindelijk is je resultaat dus "80 microliter", en zeker niet meer cijfers. In de praktijk zul je zien dat de pH daarom niet zo nauwkeurig uitkomt als je het uitvoert!

Verder betreft het natuurlijk "ammonia", en geen "zuivere ammoniak" wat je gebruikt. Ammonia is een waterige oplossing van ammoniak.

Ivm de precisie, inderdaad, daar heb ik natuurlijk geen rekening mee gehouden (met de beduidende cijfers enzo..) maar daar ging het me niet meteen om.

En inderdaad, die zuivere ammoniak, dat is fout, het moest dus ammoniakoplossing zijn(ammonia dus)

Goed, dan ga ik het hierbij houden, hopelijk is het zo dan juist.
Alvast bedankt voor je help.

Veranderd door lucilius, 24 september 2006 - 15:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures