[scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

hallo,

ik ben bezig met een scheikunde PO waarbij ik gekozen heb om het ijzergehalte te bepalen uit spinazie maar hierbij stuitte ik op het volgende probleem.

Zo dacht ik dat je gewoon de spinazie kunt malen en dit een dag in het water kan laten staan zodat al het ijzer oplost in het water maar nou las ik dat mensen het hadden over destructie, namelijk het vrijmaken van ionen d.m.v zuren. Maar dit gaat te ver boven mijn kennis, want ik heb nog nooit van destructie gehoord en weet dus ook niet wat dit inhoudt. Want wat gebeurt er bij destructie, vindt er een reactie plaats of hoe moet ik dit zien? Ik zou dus ook niet weten hoe je dit uit moet voeren, dus ik hoop dat u mij een beetje op gang kunt helpen aangezien ik hierna nadat de oplossing zou hebben wel weet hoe ik verder moet.

zo zullen er zowel Fe2+ als Fe3+ ionen aanwezig zijn, ik zou dan overmaat broomwater willen toevoegen zodat er een redoxreactie optreedt waarbij alle fe2+ ionen in Fe3+ ionen veranderen. vervolgens zou ik een KSCN oplossing willen toevoegen om daarna met behulp van een colorimeter/spectrofotometer de extinctie te bepalen.

Maar ik hoop dat u mij antwoord kunt geven! bij voorbaat dank.

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Een ongeveer analysevoorschrift uit mijn hoofd en als je het wilt gaan gebruiken moet je me even mailen dat zal ik het voorschrift uit de oude doos halen en kijken of ik me alles goed herrinnerd heb.

droog 100 mg spinazie gedurende een nacht bij 110 o C

ca 5 tot 10 mg drooggewicht

weeg 1 mg af en destrueer met 200 ul geconcentreerd HCLO4 in een gecalibreerde pyrex buis

Zeer voorzichtg in een gesloten zuurkast en niet meer afwegen want dat wordt het risico op explosieve destructie te groot

afkoelen en aanvullen met water tot 5 ml.

Maak een standaardlijn met behulp van Mohr's zout 0 tot 50 umol/l in 0,05 M H2SO4.

Pipetteer 1 ml water(blanco), standaarden en monsters in reageerbuizen.

Voeg 400 ul ascorbinezuur 250 mg/10 ml toe

goed mengen en 3 minuten wachten.

Voeg 2 ml verzadigde Na-Acetaat toe en mengen

Voeg 400 ul Ferrozine 50 mg/10 ml toe goed mengen en aflezen bij 562 nm

Berichten: 3

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Hallo,

Wij doen voor school een PO waarbij we het ijzergehalte dmv titratie in spinazie moeten bepalen. We vonden op chemieforum deze topic. Kan 1 van jullie misschien vertellen hoe dit precies moet? Kawai, kun je misschien vertellen hoe je dit uiteindelijk hebt aangepakt?

Bedankt alvast!

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Wat is er niet duidelijk aan het voorschrift?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Hallo,

Allereerst vragen we ons eigenlijk af of het ook mogelijk is om deze proef anders te doen, we moeten hem namelijk op school maken en het is bijvoorbeeld onmogelijk om de spinazie een hele nacht te laten drogen bij een temperatuur van 110 graden celsius. Verder weten we niet waar ul voor staat. En we weten ook niet wat de lijn van Mohrs zout betekent. We hebben nog niet echt veel ervaring met zulke proeven.

Hartelijk bedankt voor uw moeite,

mvg pmfi

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Is het PO goedgekeurd op school en hebben jullie een assistent die jullie kan begeleiden?

Dit is geen test die je zonder ervaring moet uitvoeren.

HClO4 = perchloorzuur en dat kan echt gevaarlijk zijn.

ul=microliter=0,001 milliliter=0,000.001 l

Mohr's zout is een ijzerzout die je gebruikt als standaard met een bekende hoeveelheid ijzer om je ijzer in de spinazie te berekenen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepalen uit spinazie

Heel erg bedankt!

We hebben goede begeleiding op school, maar we hebben onze manier van aanpak nog niet aan onze docent laten zien, het zou inderdaad best kunnen dat hij deze proef te riskant vindt. Dan gaan we vanzelfsprekend iets anders verzinnen.

Maar alsnog hartelijk bedankt voor de informatie.

Reageer