Notatie van NMR in papers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Notatie van NMR in papers

Hoi,

Ik moet voor mijn practicum een verslag maken volgens de richtlijnen van Chemistry - A European Journal. Hierbij moet ik ook de resultaten van verschillende analytische technieken aangeven, maar ik heb nogal moeite om duidelijke regels voor de notatie van een NMR-spectrum te vinden. Ik kom voor NMR de volgende notatie methode tegen:

1H NMR (200 MHz, [D8]THF, 25 C,TMS): δ= 1.3 (q, 3J (H,H) = 8 Hz, 2 H;CH2), 0.9 (t, 3J (H,H) = 8 Hz, 3H; CH3)

Ik begrijp het een deel van de notatie wel, maar niet alles. Kan iemand mij misschien vertellen hoe deze notatie precies in elkaar steekt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Notatie van NMR in papers

Probeer zelf eens uit te leggen wat je al weet, dat scheelt een heleboel duplicatie.

Berichten: 3

Re: Notatie van NMR in papers

Voor zover ik het nu weet is de notatie:

'Atoom waarover de NMR gaat' ('frequentie van de NMR', 'oplosmiddel', 'werktemperatuur', ?): 'plek piek in ppm'('code voor verschuiving', ? = 'hoeveelheid spin-spinsplitsing', 'aantal atomen onder die piek', 'groep')

Waar ik vraagtekens heb staan weet ik niet waar het over gaat, de rest denk ik zo, maar kan ook nog op sommige punten niet kloppen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Notatie van NMR in papers

TMS staat voor tetramethylsilaan, dit heeft 12 unshielded identieke waterstofatomen, staat vooraan in de NMR (zeer lage ppm) en geeft een hoog signaal. Het is dus een soort van referentie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Notatie van NMR in papers

3J (H,H) is de spin-spin koppeling tussen 2 waterstofatomen die 3 bindingen van elkaar zijn gescheiden in het molecuul. Dit zorgt voor die opsplitsing van een enkele band tot een groep.

Berichten: 3

Re: Notatie van NMR in papers

ok hartstikke bedankt allebei nu kan ik ermee aaan de slag

Reageer