Rhodium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Rhodium

Verschillende bronnen geven me verschillende antwoorden op de vraag hoe veilig rhodium is.

Dus ik dacht, ik raadpleeg de experts.

Hoe gevaarlijk/veilig is rhodium in sieraden?

Thanks in advance,

Pimm.

Berichten: 2.399

Re: Rhodium

kijk eens op wikipedia klik

Hier wordt eigenlijk het volgende beweert. Het metaal zelf is inert, dus reageert niet. Inerte stoffen zijn naar mijn mening dan gewoon ook veilig te gebruiken in sieraden. (uiteraard moet het dan ook niet radioactief etc zijn)

Wanneer rhodium chemisch gebonden is met een andere stof, kan het reacties aangaan met de huid, carcinogeen en toxisch worden. Dus Rhodium zouten lijken wel gevaarlijk te zijn.

Re: Rhodium

Een advies van de gezondheidsraad dd 27 juni 2002

Het komt er op neer dat niet voldoende gegevens beschikbaar zijn om een classificatie toe te kennen, maar wordt toch geadviseert rodium(III)cloride en alle stoffen die rhodiumIIII) kunnen genereren als verdacht carcinogeen te bestempelen

http://www.gr.nl/adviezen.php?ID=503

Berichten: 3.145

Re: Rhodium

Je moet met rhodium omgaan, zoals met zo veel andere metalen. Heel veel metalen zijn niet gevaarlijk als metaal in grote stukken (sierraden, gebruiksvoorwerpen). Als fijn poeder en in de metaalverbindingen zijn de meeste metalen giftig, ook heel gangbare als nikkel, koper, zilver. Nikkel is bijv. carcinogeen in zijn verbindingen en toch gebruiken we met z'n allen zonder problemen nikkelen voorwerpen (geld, zeker ons oude Nederlands geld, maar ook bestek, bepaalde sierraden). De hoeveelheid metaal die afgegeven wordt door dergelijke gebruiksvoorwerpen is zeer minimaal.

Berichten: 9

Re: Rhodium

Bedankt. Hier heb ik ten minste iets aan.

Reageer