oplossen aluminium aanslag op rvs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

oplossen aluminium aanslag op rvs

Ik heb een aantal platen rvs liggen met daarop een vastzittende aanslag van aluminium. Ik wil deze aanslag verwijderen zonder de platen rvs aan te tasten. Welke middelen kan ik gebruiken ?

Berichten: 173

Re: oplossen aluminium aanslag op rvs

zoutzuur (10%) moet wel werken.

Berichten: 3.145

Re: oplossen aluminium aanslag op rvs

Zoutzuur tast RVS ook aan, al gaat dat wel langzaam. Toch zou je wel zichtbare sporen van aantasting op het RVS kunnen krijgen. Op zich is dat Al wel op te lossen, maar om het op te lossen, zonder een spoor van aantasting van het RVS is denk ik een utopie. Het zal dus een compromis worden van zo weinig mogelijk RVS aantasting met volledig oplossen van Al.

Door een beetje koper sulfaat toe te voegen aan het zoutzuur (10%) gaat het oplossen van het aluminium VEEL sneller, terwijl het RVS niet wezenlijk sneller wordt aangetast. Echter, ook hiermee zul je toch ongetwijfeld ook wel een beetje dof worden van het RVS krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplossen aluminium aanslag op rvs

Je zou het achteraf natuurlijk kunnen polijsten met een mild polijstmiddel :oops:

Berichten: 1.379

Re: oplossen aluminium aanslag op rvs

Ik weet niet goed wat ik me bij een aluminiumaanslag moet voorstellen. Als het wit aluminiumoxyde is kun je dat gemakkelijk en veilig met een NaOH- oplossing wegpoetsen. Ik zou HCl vermijden vanweg het risico van pitting van het RVS. Als je toch een zuur wilt kiezen neem dan verdund zwavelzuur of fosforzuur. Daar kan de passieve laag op RVS wel een korte tijd tegen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 127

Re: oplossen aluminium aanslag op rvs

Aluminium lost ook op in sterke basen. En die tasten RVS niet aan.

10% NaOH moet lukken.

Jdeketel

Reageer