Snelheid reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

Snelheid reactie

Ik vroeg me af:

Betekend een instabiele verbinding tussen twee moleculen ook meteen dat het sneller reageerd?

ik (en ik denk de meeste mensen) denk dat het wel zo is. Maar ik weet het eigenlijk niet zeker.

Groet,

Calafalas

Berichten: 173

Re: Snelheid reactie

Volgens mij reageert een stof dan makkelijker, niet per se sneller

Berichten: 3.145

Re: Snelheid reactie

Wat heet instabiel? Dit begrip kun je op allerlei manier uitleggen.

Er zijn twee belangrijke parameters, die bepalen hoe snel reacties verlopen. De ene is de activatie energie, de andere is het totale energieverschil tussen uitgangsstoffen en reactie producten.

Bij een hoge activatie energie kan het zijn dat er helemaal geen reactie is, terwijl het toch om zeer energetische stoffen gaat. Denk aan een luciferkop. Daarin zitten chemicalien die potentieel veel energie bevatten. Echter, toch heb je geen reactie. Pas wanneer een bepaalde temperatuur wordt overschreden treedt een reactie op, maar dan gaat ook alles. De energie die vrij komt bij de reactie is zo groot dat de activatie energie voor nog niet gereageerd materiaal overbrugd wordt.

De activatie energie zegt vooral iets over in welke mate de ingangsstoffen eerst 'gekieteld' moeten worden voor ze reageren en het totale energieverschil zegt dan iets over hoe heftig de uiteindelijke reactie zal zijn.

Wat een katalysator doet is de activatie energie beinvloeden, maar niet het totale energie verschil tussen uitgangsstoffen en reactie producten.

Berichten: 1.379

Re: Snelheid reactie

De vraag van Calafalas moet m.i. op meer principiele wijze worden beantwoord. Want de stabiliteit van een verbinding of van een mengsel van stoffen is een thermodynamisch begrip. Daaruit kun je geen informatie over een reaktiesnelheid of ontledingssnelheid ontlenen.

Veel brandbare stoffen kun je gewoon aan de lucht bewaren. Benzine wordt gewoon aan de lucht opgeslagen. Voor onbeperkte tijd. Want de koolwatersstoffen in benzine reageren niet zomaar met zuurstof uit de lucht. Ondanks de instabiele situatie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Snelheid reactie

Ik lees de vraag nog eens, en vraag mezelf dan af: wat is een "instabiele verbinding tussen twee moleculen" eigenlijk? Ik ken een binding tussen twee atomen, ik ken de naam "verbinding" voor een molecuul dat uit meer dan 1 atoom bestaat, maar een verbinding van twee moleculen begrijp ik niet. Kun je uitleggen wat je precies bedoelt, dan worden de antwoorden ook vast eenduidiger!

Berichten: 53

Re: Snelheid reactie

rwwh je hebt gelijk, ik bedoelde uiteraard een instabiele verbinding tussen twee atomen binnen een molecuul (vroeg opstaan, lange dag, je kent het :oops: ).

Wat betreft het verhaal over de activatie-energie en het potentieel energieverschil, had ik zelf kunnen bedenken. Maar is het niet zo dat een instabiele verbinding door die activatie energie bepaalt wordt, en niet door het potentieel energieverschil?

volgens mij is het zo (zoals je zelf eigenlijk ook al aangaf) dat het potentieel energieverschil meer te maken heeft met de reactiesnelheid en de (als dat woord bestaat) aanhoudendheid van de reactie.

nogmaals bedankt voor de reacties.

Berichten: 30

Re: Snelheid reactie

hey,

de reactie-energie (verschil tussen energie van producten en reactanten) is een maat voor de relatieve stabiliteit van de producten tov de reactanten en is in de praktijk de exo- of endothermiciteit van de reactie (dus warmte die vrijkomt of opgenomen wordt)

De stabiliteit die je bedoelt is, denk ik, inderdaad de kinetische stabiliteit en die is rechtstreeks gelinkt met de activeringsenergie. Een stabiele verbinding (onder bepaalde omstandigheden) is er één waarvan de activeringsenergie voldoende hoog (en dus de snelheidscoëfficiënt voldoende laag of nul) is zodat er geen spontane reactie optreedt.

Het voorbeeld met de benzine is het perfecte voorbeeld: onder standaardomstandigheden is die stabiel, maar zodra een bepaalde temperatuur overschreden wordt (zelfontbrandingstemperatuur) reageert de molecule spontaan tot het thermodynamisch stabielere CO2 en H2O.

Reageer