dye analyseren met HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

dye analyseren met HPLC

Ik ben een student van de fontys hogescholen eindhoven.

Ik moet voor een project een dye (schrijfbare laag van een DVD-r) analyseren in de HPLC.

Deze dye is opgebouwd uit 2 verschillende vaste stoffen, die worden opgelost in TFP (2,2,3,3-tetra-fluoro-1-propanol).

Ik heb gezocht naar de eigenschappen van deze stof, zodat ik weet wat voor een kolom ik moet gebruiken, maar heb dit niet kunen vinden.

Weet iemand welke kolom geschikt is voor TFP en waarom??

Alvast bedankt

Berichten: 2.399

Re: dye analyseren met HPLC

Normaal gesproken bepaalt je oplosmiddel welk soort chromatografie je gebruikt. Wanneer je TFP als oplosmiddel gebruikt is het zeer lastig om een chromatografie methode te selecteren.

Ik heb het idee dat de dye een fluor gebaseerde stof is, wanneer je het opmoet gaan lossen in TFP. Zijn er geen andere oplosmiddelen denkbaar, bijvoorbeeld hexaan, acetonitriel of misschien wel THF? Dan kom je tenminste in de normale chromatografie driehoek terecht. Waarom moet het perse met HPLC? Zijn andere methoden niet beter geschikt?

De essentie is volgens mij dat je eerst de identiteit van de 2 te analyseren stoffen zult moeten achterhalen.

Berichten: 5

Re: dye analyseren met HPLC

Ik zal even bij verbonden bedrijf vragen naar de chemische structuur/naam van de stoffen waarmee de dye is gemaakt. Ik laat dat nog hier weten.

Nog even voor de duidelijkheid. Wij gebruiken HPLC om de verhouding van de 2 stoffen te bepalen. Door spincoating van de dye verwacht de opdrachtgever dat er een verandering plaatsvind in de samenstelling of de structuur van de dye. Dat is aan ons om te onderzoeken.

Berichten: 2.399

Re: dye analyseren met HPLC

Voor structuur doeleinden is een HPLC niet geschikt. Die gaat namelijk al verloren zodra je het oplost (ik neem niet aan dat je molecuul structuur bedoelt?).

Berichten: 5

Re: dye analyseren met HPLC

dat was voor mij al duidelijk, de HPLC wordt alleen gebruikt om de verhouding te bepalen. Structuurveranderingen proberen we te controleren met IR en UV-vis

Reageer