Springen naar inhoud

[scheikunde] Salicylzuur uit de natuur

• Log in om te kunnen reageren

Caesar_CF

Caesar_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2006 - 10:53

L.S.

Ik zal dit bericht ongetwijfeld op de verkeerde plek hebben gezet - Mods, vergeef het mij -, maar ik wilde jullie vragen of jullie feedback hebben op mijn Natuurwetenschappelijk Onderzoek, dat ik dit schooljaar moet uitvoeren. Ik zit in 6VWO en heb Natuur en Techniek; daarnaast is scheikunde een van mijn grote interesses, dus vandaar mijn NWO-onderwerp.

Ik heb me namelijk voorgenomen (acetyl)salicylzuur - aspirine - te onderzoeken, maar dan wel de synthese ervan. Uiteraard gebeurt dit op industriŽle schaal d.m.v fenol, hydroxiden, koolstofdioxide enzovoorts, maar ik wilde het anders aanpakken. Ik heb ervoor gekozen te onderzoeken in hoeverre het mogeijk is om salicylzuur uit natuurlijke bronnen te isoleren. Volgens encyclopedieŽn moet ik me dan storten op kamillebloesem, tulpen, hyacinten en berken. Daarnaast is er ook nog de oudste salicylzuur-bron: de wilg (salix). Nu wilde ik de volgende stappen doorlopen, om tot een solide werkstuk te komen. Mijn vraag aan jullie, hebben jullie tips, op- of aanmerkingen, kritiek?

Ik was van plan het als volgt aan te pakken:

- De eerder genoemde bronnen (kamille, tulp, hyacint, berk en wilg) te onderzoeken op aanwezigheid van salicylzuur, door middel van ijzer(III)chloride. Ook lijkt het me lonend om de verschillende onderdelen van de planten (bladeren, shors/stengel) apart te bekijken.
- Op die manier de meest rendabele salicylzuurbronnen identificeren (fotospectrometrie na toevoeging FeCl3?)
- De productieve planten tot een oplossing verwerken en vervolgens aan een kolomchromatografie onderwerpen - volgens mijn scheikundeleraar is daarmee zelfs kristallijne cafeÔne uit sterke thee te halen.
- [Mocht er nog tijd voor zijn] de salicylzuur gewonnen uit de planten laten reageren met azijnzuur(anhydride), om zo de echte aspirine te krijgen.
- Naast deze processen ook het industriŽle proces uitvoeren, om het verschil in rendement te berekenen.

Uiteraard is dit alles een beetje kort door de bocht, en ik heb nog niet alles in kannen en kruiken, maar ik wilde weten of jullie me wat dit betreft nog wat feedback konden geven.

Alvast bedankend groet ik,

Roald

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2006 - 11:20

Volgens wiki zit het vooral in berkenbast. Ik zou daar beginnen. Ik denk dat het wel heel veel werk is om zomaar even wat delen van planten te pakken en hier een extractie uit te doen. Het is waar dat je met kolomchromatografie stoffen heel zuiver in handen kan krijgen, alleen is het dan wel handig om te weten welke stoffen er ongeveer in je extract zitten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures