analyses gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

analyses gaschromatografie

Hallo,

Wie kan me uit de brand helpen.

Ik moet 2 proeven hebben die uit te voeren zijn met gaschromatografie. Genoeg te vinden zou je zeggen, dat is ook zo maar bijna alles is of met giftige stoffen die niet meer op een school gebruikt mogen worden of er moet een speciale kolom gebruikt worden. Het moet dus uitvoerbaar zijn op een school.

Het maakt niet uit wat voor een proef als het er maar op neer komt dat je iets analyseerd in een huis,tuin,keukenstof (vb nicotinegehalte in sigaretten)

Wie ideeen heeft graag.

Berichten: 873

Re: analyses gaschromatografie

methanolgehalte in wijn, gedestilleerd, likeuren.

Zorg wel dat bij likeur er geen suikers aanwezig zijn, verbranden in je liner en de kolom.

ethanolgehalte in allerlei alcohol bevattende produkten

alcoholen in bv whisky en of cognac. Bij een goede kwaliteit moeten er bepaalde hoeveelheden van specifieke alcoholen aanwezig zijn, naast ethanol mn methyl-butanolen

Berichten: 857

Re: analyses gaschromatografie

Een ethanolbepaling is zeer gebruikelijk voor het begrijpen van de GC.

Een andere leuke identificatie is het vetzuurgehalte bepalen in plantaardige oliën. Ik heb die proef vorige week zelf moeten doen en het leuke aan de proef is de monstervoorbereiding aangezien de vetzuren eerst getransesterficeerd moeten worden.

Als je chemlevel inderdaad 6 is dan zou ik voor de vetzuur analyse gaan aangezien dat ingewikkelder is dan een ethanolbepaling.

Berichten: 102

Re: analyses gaschromatografie

Vitamine C bepaling in bijv. sinasappelsap.

Berichten: 102

Re: analyses gaschromatografie

Vitamine C bepaling in bijv. sinasappelsap.
Ohw, foutje, dit gaat over GC, ik was aan HPLC aan het denken :oops:

Berichten: 37

Re: analyses gaschromatografie

tot nu toe iig al bedankt!!!

Ik denk en hoop dat ik hier een stuk verder mee kom.

het vetzuurgehalte in planaardige oliën is inderdaad voor mij leuker en uitdagender het probleem is echter dat ik een voorschift moet schrijven voor mensen die minder bedreven hierin zijn, maar iig bedankt voor de info kan ik ook nog altijd gebruiken voor vrije projecten.

Berichten: 857

Re: analyses gaschromatografie

Het voorschrift is opzich niet zo moeilijk hoor (aangezien ik deze gewoon kan oplezen :oops: ).

Voor de vetzuuranalyse moet eerst het monster getransesterficeerd worden omdat vetten niet vluchtig zijn. De losse vetzuren daarentegen ook niet. Een omestering (transesterficatie) van de vetten is daarom nodig.

Zelf heb ik de methylesters van de vetzuren gemaakt aangezien deze derivaten redelijk vluchtig zijn. Na de omestering is het geheel geëxtrheert en ingespoten op de GC (na verdunning).

Het voorschrift heb ik van de journal of chemical education site gehaald. Het betreft de volgende voorschriften:

- J. Chem. Ed. 65 , pagina 464 - 466, 1988

- J. Chem. Ed. 74 , pagina 1106-1108 (1997)

Je moet je wel inloggen op deze site.

Andere bronnen:

- Practicum voorschriften scheikunde, deel 4 scheidingsmethoden,

voorschrift 4.5.19 (komt uit de Heron-reeks)

- Pavia, Introduction to Organic Laboratory Techniques, a microscale approach,

third editon, page 239 -244

- Pavia, Introduction to Organic Laboraty Techniques, a small scale approach,

first edition, page 110 - 121

EDIT:

Op het internet is tevens genoeg algemene informatie te vinden over de vetzuuranalyse aangezien dit ook een gebruikelijke analyse voor op school is.

Berichten: 873

Re: analyses gaschromatografie

voor bepaling van en vetzuursamenstelling kun je ook NEN 5508 (gaschromatografische bepaling van vetzuur-methylesters) en 5509 gebruiken(bereiding van methylesters)

succes

Reageer