Vitamine C

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Vitamine C

Ik heb een beetje (misschien wel heel veel) hulp nodig bij het maken van een opdracht van school die luid:

Ik moet vitamine C aantonen in vloeistoffen dmv een titratie en met een zuur-base reactie

Kan iemand mij helpen

Martijn

Berichten: 173

Re: Vitamine C

Hoe ver ben je al?

Berichten: 4

Re: Vitamine C

Nou om eerlijk te zijn nog net begonnen, maar ik kwam er al niet uit welke stof ik moest gebruiken. :oops:

Berichten: 1

Re: Vitamine C

Mmmm nee ik weet ook niet welke base je moet gebruiken.........

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vitamine C

Is vitamine C een zuur of een base? Wat is een andere naam voor Vitamine C? Is het zwak of sterk? Kun je de reactievergelijking opschrijven? Is het verstandiger om met een zwak zuur of een zwakke base te titreren, of kun je daarvoor beter een sterke base of sterk zuur nemen?

Berichten: 4

Re: Vitamine C

vitamine c is een zuur (iig ascorbinezuur dan)

C6H8O6 --> C6H7O6 + H + e

en ik denk dat het een zwak zuur is dus een sterke base, want dan verloopt de reactie 1 kant op en kan er geen evenwicht opstellen. toch?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vitamine C

Inderdaad, vitamine C is een zuur. Je maakt wel een fout in je reactievergelijking; hoe zit het met de ladingen?
en ik denk dat het een zwak zuur is dus een sterke base
Een zwak zuur is niet hetzelfde als een sterke base...!

Ascorbinezuur is een zwak zuur, wat inhoudt dat er zich een evenwicht zal vormen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vitamine C

Hey Berry, hier lees je verkeerd: er wordt bedoeld "het is een zwak zuur, en dus moet ik titreren met een sterke base". Het is juist dat je met een sterke base moet titreren. Met een sterk zuur of een sterke base titreren is altijd verstandig!

Wel heeft Beryllium natuurlijk gelijk dat er zich toch een evenwicht instelt...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vitamine C

Woops, verkeerd begrepen! Sorry! :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: Vitamine C

Hey Berry, hier lees je verkeerd: er wordt bedoeld "het is een zwak zuur, en dus moet ik titreren met een sterke base".
Ja dit bedoelde ik inderdaad, maar als er een sterke base of zuur is dan stelt er zich toch geen evenwicht op (in iedergeval dat heb ik geleerd)

Maar het maakt nog uit welke sterke base ik dan moet nemen of kan elke willikeurige?

En dan moet ik ook nog een indicator hebben om te zien dat alle vitamine C op is anders heeft het titreren nog geen zin. De gevens moeten vergeleken worden om te kunnen welke vloeistof de meeste vitamine C bevat.

Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vitamine C

Wat je ook doet, je blijft altijd het evenwicht houden van het vitamine-C zuur met zijn geconjugeerde base. Daar doet geen sterk zuur of base wat aan!

De eigenschap van een sterke base is dat hij met water volledig reageert zodat er alleen nog OH- als base overblijft. Elke sterke base is dus wat dat betreft gelijk. Alleen moet je oppassen dat het positieve ion wel oplosbaar is met OH- en ook met het ascorbaat-ion in oplossing.

Voor de bepaling van de juiste indicator moet je weten wat de Kz van het zwakke zuur is.

Berichten: 42

Re: Vitamine C

kz1van ascorbinezuur 6.760829754*10^-5 pkz1(4.17)

kz2 2.6915348*10^-12 (verwaarloosbare splitsing) pkz2(11.57)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vitamine C

Bij welke pH ligt het equivalentiepunt dan? En welke indicator is dan geschikt?

Oppassen overigens met je significante cijfers. Als ik je assistent zou zijn op een prakticum zou je nu al puntenaftrek hebben omdat je onmogelijk veel cijfers geeft voor de Kz. :oops:

Berichten: 42

Re: Vitamine C

Baah veel punten heb ik nooit gehaald. Bij een berekening zou ik de twee cijfers na de komma gebruiken. Als ik de tijd vind zal ik het equivalentpunt eens zoeken en de indicator. Het was trouwens niet de bedoeling de stipte uit te hangen of iemand te raken. Groeten :oops:

Reageer