[scheikunde] Esterbereiding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] Esterbereiding

Hallo allemaal, ik ben een proef over esters aan het voorbereiden,

en heb een vraag waar ik niet met zekerheid antwoord op kan geven.

We gaan met behulp van 2 grote terugvloeikoelers de ester ethylacetaat bereiden,

uit de stoffen ethanol en azijnzuur. Aan één van de oplossingen voegen we een katalysator toe, geconcentreerd zwavelzuur.

Eén van de vragen die we kregen, is waarom ethanol en azijnzuur wél oplossen in water,

en ethylacetaat (de ester die we uit ethanol en azijnzuur gaan maken) niet.

Uiteindelijk ben ik op het volgende antwoord uit gekomen, maar ik zou graag willen weten of dit wel volledig correct is:

Ethanol en azijnzuur bevatten wel OH-groepen waardoor er waterstofbruggen kunnen ontstaan. Hierdoor mengen beide stoffen makkelijker met water.

Ethylacetaat bevat geen OH-groepen en kan dus geen waterstofbruggen vormen met water. Ook heeft ethylacetaat een lange apolaire-staart waardoor het eveneens slecht oplost.

Alvast bedankt! :oops:
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Je antwoord lijkt me bijna goed.

Azijnzuur vormt niet alleen waterstofbruggen, maar het kan ook nog een waterstofion afstaan (de waterstof die aan de OH- van de carbonzuurgroep zit).

Ethylacetaat lost slechter op in water dan ethanol an azijnzuur. Maar het lost nou ook weer niet ZO slecht op: 80 g/liter water.

Ethylacetaat kan ook wel waterstofbruggen maken, via de zuurstof die in het molecuul zit, maar dit gaat minder goed dan bij ethanol en azijnzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Oke, de proef is gelukt!

De resultaten zien er ook goed uit, maar ik begin te twijfelen over de evenwichtsfomule die ik heb opgesteld.

Tijdens de proef vind de volgende reactie plaats:

Afbeelding

En daarbij heb ik de volgende evenwichtsformule voor opgesteld:

Afbeelding

Maar is deze helemaal goed?

Ik heb namelijk geleerd alleen stoffen op te nemen in de formule die dezelfde aggragatietoestand hebben,

in dit geval is H2O dus [L] en de rest [AQ],

vandaar dat ik H2O weggelaten heb in deze formule.

Met mijn berekeningen kom ik nu alleen anders uit als iemand anders die dezelfde proef heeft gedaan,

kan iemand me vertellen wat de juiste manier is? 8-[

Alvast bedankt :oops:
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Esterbereiding

De rest is opgelost in wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Water neem ik aan (i.v.m aq). Met een oplossing in water mag je water uit de evenwichtsvergelijking laten. Deze kan als konstant worden beschouwd.

In jullie experiment was dit overigens niet het geval, volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Aangezien water als product in deze reactie ontstaat, zul je hem toch mee moeten nemen; deze is hier namelijk niet verwaarloosbaar. Neem het water eens mee in de berekening en zie of je op hetzelfde getal als je klasgenoot uitkomt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Je mag water alleen weglaten als alles in waterige oplossing plaatsvindt: dan kun je namelijk aannemen dat het water altijd ca 50 molair is, onafhankelijk van het verloop van de reactie. Hier is dat niet zo! Het water vormt een belangrijke factor in de reactie, en als je begint met natte uitgangsstoffen dan lukt de hele synthese niet.

(aq) is dan ook een verkeerde voorstelling van zaken: je begint met de zuivere stoffen, niet met de oplossingen in water!

Je vertelt zelfs dat het product niet oplost in water, vlak bij je opmerking dat alle stoffen (sq) zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Thnx, dus ik kan volstaan met dit antwoord? :

[Waarom er in dit geval H2O in de evenwichtsvoorwaarde staat]

In de evenwichtsvoorwaarden staan alleen stoffen waarvan de concentratie kan veranderen. Normaliter zet je water niet in de evenwichtsvoorwaarden omdat deze continu dezelfde concentratie heeft. In deze reactie is water wel een reactieproduct. Dit betekent dat de concentratie van water dus kan veranderen. Vandaar dat water in de evenwichtsvoorwaarde wordt vermeld.
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Esterbereiding

In dit geval is water wel een reactieproduct, maar niet het oplosmiddel. Daarom kan de concentratie over een zeer breed gebied variëren gedurende de reactie.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Dan hebben wij ook nog een vraag hoe je ermee moet rekenen..

We hebben op school ongeveer dezelfde proef gedaan, en daarbij hebben we 22 mL ethylacetaat gemaakt.

We hebben inmiddels het volgende berekend:

Het begin volume, en het eindvolume zijn : 100mL

daarin zat 6,5789*10-3 mol L-1ethanol in

6,9888*10-3 mol L-1 azijnzuur

en er is 2,2477*10-3 mol L-1 ester ontstaan.

Nou hebben we dit:

Azijnzuur + ethanol <----> water + ethylacetaat

V 6,9888*10-3 6,5789*10-3 0 0

R

N

Nou weten we niet hoeveel water er is ontstaan, en de K weten we ook niet.

We weten alleen dat er 2,2477*10-3 mol L-1 ethylacetaat is ontstaan...

Hoe moeten we nou verder?

Ontstaat er net zoveel water als ethylacetaat??

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Dat kun je ontdekken als je de reactie fatsoenlijk in molecuulformules opschrijft en netjes kloppend maakt :)

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Dan krijg je:

CH3COOH + C2H5OH <---> C4H8O2 + H2O

De verhoudingen zijn 1 : 1 : 1 : 1

Maar, we hebben iets meer azijnzuur als ethanol, als je naar de molariteit kijkt, dus dan klopt dat toch al niet of wel?

Maar betekend dat dat je dus net zoveel water als ethylacetaat krijgt?

Bedankt alvast! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Esterbereiding

Dat klopt, en je houdt gewoon wat azijnzuur over, mocht de reactie ooit compleet aflopen. :P .

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Esterbereiding

oke bedankt!

Reageer