Springen naar inhoud

Mutarotatie

• Log in om te kunnen reageren

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2006 - 22:33

Weet iemand of er ook een optimale pH voor mutarotatie is? Ik weet dat het mechanisme zuur gekatalyseerd is en het zuur in de vorm van een buffer voor moet komen maar bij welke pH verloopt de mutarotatie het snelste?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2006 - 11:51

Ik heb er nog een vraagje bij.
Wanneer ik een mijn analyse begin met α-D-Glucose zal er een omzetting plaatsvinden tot β-D-Glucose. Op een bepaald moment is mijn mengsel in evenwicht en bevat deze 66% β-D-Glucose en 34% α-D-Glucose. Nu neem ik aan dat β-D-Glucose stabieler is dan α-D-Glucose aangezien deze meer voorkomt in het evenwicht mengsel. Maar dit is toch in strijdt met het anomere effect?
Het anomere effect zegt toch juist dat α-D-Glucose stabieler is omdat het dipoolmoment kleiner is?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2006 - 11:04

Het antwoord op je eerste vraag weet ik zo niet. Ik denk dat je dit soort info in de literatuur op zou moeten zoeken.

Wat betreft je tweede vraag:
De energie hangt niet enkel van het dipoolmoment af. Belangrijker in dit geval is dat bij de alfa-vorm de anomere OH op een axiale positie staat en bij de beta-vorm in de energetisch gunstigere equatoriale positie zit (in de meest-voorkomende stoel-vorm). Grote groepen op axiale posities zijn energetisch ongunstig door de 1,3-diaxiale interacties.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 14:59

Dus als het goed begrijp kan ik ook zeggen dat de OH-groep op de axiale positie (sterisch) gehinderd wordt door de H-atomen op de C3 en(?) C5 positie wat energetisch ongunstiger is?
De OH-groep in de equatoriale positie heeft dit niet...dus energetisch gunstiger!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures