analyseapparaat CSI

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 254

analyseapparaat CSI

Hee ik heb even een vraagje...

Bij CSI hebben ze altijd zo'n apparaat waarin ze een potje doen met een bepaalde oplossing en dan komt er een printje onderuit welke stoffen de oplossing bevat... En nou mijn vraag: hoe heet dit apparaat en hoe werkt dit?

mvg, Wim.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: analyseapparaat CSI

Ik ben niet zo'n CSI kijker, maar dat zal vast een GC-MS of een HPLC-MS zijn. Deze twee apparaten doen in principe hetzelfde, maar de eerste gebruik je bij vluchtige stoffen.

Een GC (gaschromatography) of HPLC (high pressure liquid chromatography) scheidt mengsels van verbindingen in de onderlinge componenten. De stof wordt in de gasfase gebracht (GC) of in oplossing gehouden (HPLC) en over een kolom geleid. Deze kolom bevat materiaal waar de verschillende verbindingen in het mengsel in mindere of meerdere mate worden tegengehouden. Aan het eind komen ze om de beurt van de kolom af.

Dan komt het MS deel (MS = massaspectroscopie). Deze methode geeft voor iedere verbinding een karakteristiek piekenpatroon (afhankelijk van de grootte van het molecuul en de speciale groepen hierin). Wanneer je een piekenpatroon wat je meet vergelijkt met een bibliotheek (in de computer) waarin duizende verbindingen staan, dan kun je de identiteit van de componenten met redelijk grote zekerheid vaststellen. Wanneer de verbindingen niet in de bibliotheek staan, dan wordt het mensenwerk. Al is het niet onverstandig om de resultaten/matches uit de bibliotheek sowieso met een kritisch oog te bekijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: analyseapparaat CSI

Is CSI Crime Scene Investigations?

Dan is het een MIDUM, spreek uit Maidum. Ik ken dit apparaat ook van Startrek, waar ze een modernere variant gebruiken. Daar hoeven ze niet eens een potje met vloeistof te gebruiken, maar richten ze de MIDUM op het te analyseren object (gas/vloeistof/vaste stof) en lezen de samenstelling op de MIDUM zelf af. De MIDUM van CSI werkt alleen nog maar met vloeistoffen, omdat deze generatie apparatuur nog niet met reflecterende straling kan werken. Hij werkt alleen met door het medium transmitterende straling. Gas absorbeert te weinig straling, daarom kan deze MIDUM ook nog geen gas analyseren, alleen vloeistoffen.

De MIDUM van Startrek is al van generatie 14 of zo, dus er zit aardig wat tijd tussen.

Ter info: MIDUM staat voor Molecular Identity Detector in Unknown Media.

Berichten: 254

Re: analyseapparaat CSI

dus zoals ik het goed begrijp is die MIDUM ook een soort spectrofotometrie-apparaat? Of zie ik het verkeerd?

Berichten: 2.399

Re: analyseapparaat CSI

CSI heeft hele bijzondere apparatuur. Zo deden ze eens een potje lijm in een vakje en werd het deurtje dicht gedaan. Vervolgens zei de massa spectrometer dat het lijm was. Ik wilde het bijna zelf proberen 8-[ .

Nee CSI ligt ver voor op simpele chemisten zoals die hier rond lopen. Ik kijk dit programma al nooit meer omdat ik dan de volgende dag zo gefrustreerd rond loop, en bezig moet met al die uitgebreide monster voorbereidings technieken die dus helemaal niet nodig zijn :oops:

Berichten: 873

Re: analyseapparaat CSI

Op het gevaar af dat ik illusies verstoor maar is CSI niet een TV serie waarin alles fictie is, in scene gezet?

Printjes van LC, GC, MS, MIDUM(?) zijn echt?!?!?!

De bemensing van CSI (acteurs) zijn hele bekwame analytici zijn?!?!?

Of ben ik te nuchter?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: analyseapparaat CSI

Of het allemaal echt is, waarschijnlijk niet. Ik denk wel dat ze de suggestie willen wekken dat ze met bestaande apparatuur werken. Ik denk dan ook niet dat er een MIDUM in voor komt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: analyseapparaat CSI

De MIDUM bestaat sinds mijn postje hierover gistermiddag. Ik heb hem op dat moment uitgevonden (heb ook nog Startrek genoemd... 8-[ ).

De enige apparatuur die ik ken die analyseert door hem ergens op te richten is een soort röntgenspectrometer, de Alex (dit is wèl waar :oops: ). Ik heb hierover een artikel geschreven in de C2W, toen de wapendeskundigen met een aantal Alex-en op zoek waren naar verdachte metalen in Irak. Het apparaat zendt röntgenstraling uit en kan tot op enkele meters afstand de terugkaatsing opvangen en analyseren. Via software wordt de teruggekaatste straling vertaald in elementen.

Het apparaat heeft een foutenmarge van zo'n 25 %.

Edit: o ja, de Alex werkt voor elementen vanaf ongeveer atoomnr. 32, zwavel. Hoe zwaarder het element, hoe nauwkeuriger de identificatie.

Berichten: 2.399

Re: analyseapparaat CSI

Een MIDUM komt er inderdaad niet in voor. Het vak analytische chemie is echter niet meer nodig als je naar CSI kijkt. Ik vind dat hier de boel toch wel heel erg symplistisch aangedaan wordt. Bas heeft stage gelopen bij het nederlands forensisch instituut (NFI), daar schenen ze overspoelt te worden met brieven van mensen (zonder enkele diploma's ) die zichzelf ultiem geschikt vonden voor een baan binnen het NFI na een uitzending van CSI.

Nog maar een voorbeeld waar mijn broek echt vanaf zakte. Een van die resercheurs zat opgesloten in een kluis met het lijk. Hij moest iets testen, wat snel getest moest worden, want anders ging het bewijs materiaal verloren. Nou meneer vond in die kluis precies een pakje koffie filters en een fles isopropanol. Hupate even wat chromatografie en de retentie index bepalen, en de computer wist meteen wat het was :oops: .

Berichten: 1.153

Re: analyseapparaat CSI

neem dat CSI toch niet zo serieus. Het is gewoon een grappige serie.

Dat apparaat met de draaiende potjes is een "normale" GC-MS van de firma thermo (die naam komt regelmatig groot in beeld) met dit ding kan je DNA analyseren SiO2 bepalen etc...allemaal in 1 aflevering. ze zijn echt goed.

Men print gewoon een plaatje wat je ook in excel kan printen en dan zeg je als acteur wat erin je script staat. simpel en klaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: analyseapparaat CSI

Marjanne schreef: De enige apparatuur die ik ken die analyseert door hem ergens op te richten is een soort röntgenspectrometer, de Alex (dit is wèl waar :oops: ). Ik heb hierover een artikel geschreven in de C2W, toen de wapendeskundigen met een aantal Alex-en op zoek waren naar verdachte metalen in Irak. Het apparaat zendt röntgenstraling uit en kan tot op enkele meters afstand de terugkaatsing opvangen en analyseren. Via software wordt de teruggekaatste straling vertaald in elementen.

Het apparaat heeft een foutenmarge van zo'n 25 %.
Er zijn meerdere X-ray fluorescentie-spectrofotometers die in de hand kunnen worden gehouden, maar op enkele meters afstand: daarvoor moet je toch echt terug naar startrek. Deze apparaten zijn bedoeld voor analyse op enkele centimeters afstand, anders wordt het signaal echt te zwak.

Het gaat ook echt om bronnen van potentieel gevaarlijke Röntgenstralen, dus dit type apparaten is beschermd tegen gebruik als er niet direct voor het apparaat een te analyseren monster wordt gehouden.

Berichten: 254

Re: analyseapparaat CSI

Hoe werkt zo'n X-ray fluorescentie-spectrofotometers precies? Ik heb wel op internet gezocht maar kon niet echt vinden wat het nou precies deed...

mvg, Wim.

Berichten: 52

Re: analyseapparaat CSI

Google maar eens met de term Alloy Analyzer, dat is de term waarmee deze apparatuur vaak wordt aangeduid.

Dan kom je o.a. deze info tegen in http://www.niton.com/documents/inspectiont...article0104.pdf

Berichten: 161

Re: analyseapparaat CSI

STel je toch eens een REALISTISCHE aflevering van CSI voor .... dan moet die minstens 12 uur duren, waarvan de lab analyses (realtime) de helft innemen en het in de file staan van de "speurders" een kwart. :oops:

Berichten: 1.122

Re: analyseapparaat CSI

En ja, wat hebben RTL 4 kijkers aan een uitgebreide beschrijving van het tunen van de massa spectrometer en ellenlange monstervoorbewerkingen.... :oops: Dan zijn ze ondertussen al lang naar Talpa gezapt.

Reageer