Profielwerkstuk HAVO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Profielwerkstuk HAVO

Dag mensen!

Ik heb een zeer aparte vraag!

Dit jaar begin ik aan mijn pws als onderwerp heb ik: Wat voor invloed heeft sigarettenrook op longkanker. En das allemaal wel leuk.. maar er moet een praktisch deel aan verbonden zitten. Nou is mijn docent gekomen met het eventuele idee: Ga het zaakje eerst extraheren (denk gewoon door middel van het zaakje in de brand te steken)(het gaat tenslotte toch om het verbrandingsproduct) en ga het dan destilleren en doe dan je onderzoek.

Maar daar komt het probleem, hoe krijg je dat hele zaakje in een oplossing met de alledaagse 3e rangs middelbare schoolapparatuur [!] ? Laat staan het uitvinden van de stoffen die daadwerkelijk invloed hebben op je longen :oops: ! Heeft er iemand heel toevallig een goed idee?? (noem voor mijn part faciliteiten die daartoe de mogelijkheid hebben in de Regio oostelijk Flevoland, dan kom ik misschien ook wel ergens!)

Groetsels!

Madlab

Berichten: 7

Re: Profielwerkstuk HAVO

TnQ voor je reactie op mijnes :oops:

Als ik je kon helpen zou ik het doen..

Groetjes!

Berichten: 2.399

Re: Profielwerkstuk HAVO

Het uitvinden van welke stoffen invloed hebben op longkanker lijkt me een beetje hoog gegrepen. Het is al redelijk bekend volgens mij welke stoffen hier de oorzaak van zijn, dus waarom het wiel opnieuw uitvinden. Ik zou bijvoorbeeld eens gaan kijken naar het gehalte teer ofzo, door de rook via een vacuum opstelling door watten te leiden. Weeg de watten vooraf en achteraf en je hebt een indicatie van de hoeveelheid teer/bagger die de longen bereiken kan per sigaret. Als je dan nog wat leukers wilt doen, rol je ook een shaggie en koop je bijvoorbeeld een aantal light sigaretten en gewone sigaretten en bepaal je welke de meest ongezonde is :oops: .

Berichten: 448

Re: Profielwerkstuk HAVO

Begin met een lijstje van alle stoffen te maken die in sigaretten zitten.

Je kunt nicotine extraheren uit sigaretten. Daarvoor moet je de tabak niet eerst verbranden maar de tabak gewoon mengen met een organisch oplosmiddel (ethanol, chloroform of ether) waarin nicotine oplost. Deze nicotine zal verontreinigd zijn met vele andere stoffen. Deze onzuivere nicotine kun je verder zuiveren door herkristallisatie. Je neemt dus x gram tabak en hieruit krijg je dan y gram nicotine. Daarna kun je nog eens onzuivere nicotine maken en die onzuivere nicotine kan je via TLC scheiden in zijn samenstellende componenten. Als deze vlekken niet te zien zijn kun je ze via jodiumdamp of UV-licht toch zichtbaar maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Profielwerkstuk HAVO

Ik heb ooit een experiment gedaan om nicotine in tabaksrook aan te tonen. Hiervoor hebben we een rookmachine moeten bouwen. Dit is een zeer smerig experiment.

Een ding is wel belangrijk: de as van de sigaret heeft geen invloed op de gezondheid, want die adem je niet in. Bij de verbranding zul je dus de ontstane rook moeten analyseren, en niet de as.

edit: Extraheren met een oplosmiddel kan natuurlijk, maar dan toon je niet direct aan wat er in het lichaam terecht komt.

Berichten: 873

Re: Profielwerkstuk HAVO

Zoals al eerder hier in deze topic aangegeven lijkt het mij ook wat hoog gegrepen om stoffen te ontdekken/bepalen die longkanker kunnen veroorzaken.

Je kunt een extractie doen van de tabak maar dan vind je een een grote hoeveelheid van componenten waar jij met je 3e rangs middelbare schoolapparatuur niet veel mee kunt. En deze stoffen krijg je met roken niet binnen of je moet gaan 'pruimen'. :oops:

Wat invloed heeft op mogelijk vorming van longkanker zit in de rook die je inademt. Je moet je op de sigaretterook richten m.i. De belangrijkste componten die je daarin aantreft (met ook de grootste hoeveelheid) zijn teer en nicotine.

Probeer een rookmachine te bouwen waarbij je de rook door een filter of watten leidt. wat in het filter zit kun je oplossen in een organisch oplosmiddel en eventueel over een TLC plaat laten lopen. Vergelijk met een referentie van nicotine en dan ben je al een heel eind.

Laat je creativiteit maar los! 8-[

Ga voor jezelf na hoe je e.e.a gaat opzetten. Heb je nog vragen? stel ze aan ons. Heb je de oplossing? Laat ook even weten.

suc6

Berichten: 162

Re: Profielwerkstuk HAVO

Ik ben wel niewsgierig of er verschillen zijn in shag of "klare" sigaretten....?

Berichten: 8

Re: Profielwerkstuk HAVO

Ik dank jullie allemaal zeer! Hier kan ik wel wat mee!! :oops: . Wat betreft de laatste reactie van Saturnus Ans! Zodra ik het weet krijgen jullie het ook te weten! Mocht 1 van jullie veel interesse hebben in de resultaten die ik hierbij hoop te krijgen! Let me know en dan zal ik elk van jullie daarvan een kopietje sturen (na onze presentatie natuurlijk). En Arjen graag gedaan 8-[ . Nogmaals hartelijk dank!!

Berichten: 274

Re: Profielwerkstuk HAVO

Waar zit je op school in Dronten of Kampen? Ik heb op het IC gezeten.

Maar ik heb een idee om het in oplossing te krijgen. Of het werkt is een 2e punt maar misschien is het te proberen.

Als je de sigaret aansluit op een waterstraal luchtpomp met een slangetje? Je steekt hem aan sluit het slangetje op het uiteinde van de sigaret aan en doet de kraan aan.

Volgens mij wordt de rook dan meegezogen in het water, wat natuurlijk wel moet worden opgevangen. En misschien dat het dan oplost?

Het was zomaar een gedachte spinsel dat in me opkwam. Misschien is het wat, waarschijnlijk niet.

Berichten: 2.399

Re: Profielwerkstuk HAVO

Als je dan tussen de waterstraal pomp en de sigaret een trap gevult met watten neemt is dat opgelost :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Profielwerkstuk HAVO

Het specifiek oppervlak van watten is een beetje lager dan dat van de longen, hoor. In mijn herinnering moest ik meerdere wasflessen neerzetten om de rook te kunnen "opvangen". Opvangen in water is ook een stuk makkelijker dan in watten voor de latere analyse.

Overigens is ook het tempo waarmee je de rookmachine de sigaret laat roken van belang: je kunt niet zomaar in één keer alles laten opbranden en er dan vanuit gaan dat de hoeveelheid teer en nicotine redelijk overeenkomen met wat een roker binnenkrijgt.

Wees in elk geval voorbereid op hoe smerig dit experiment is. Zo'n wasfles openmaken doet je onmiddellijk kokhalzen.

Berichten: 8

Re: Profielwerkstuk HAVO

Nou ik ben wel het 1 en ander gewend! Wat betreft de laatste 3-4 reacties! Hartstikke bedankt! Ik zit trouwens in Dronten op het IC! Wat betreft het idee, ik ga effe kijken of het een beetje leuk mogelijk is. Nou heb ik nog 1 vraag. Weet 1 van jullie hoe ik het beste kan onderzoeken hoe veel van elke stof aanwezig zou zijn in een sigaret? Ik heb dan namelijk wel de oplossing maar nog geen onderzoekssensoren, materiaal, noem het allemaal maar op! Zijn daar nog ideeën over? Zo ja.. Laat ze alsjeblieft weten dan kan ik kijken of ik het in praktijk kan brengen! Nogmaals bedankt allemaal! (en wat betreft de smerigheid van het proefje... Ik ben al wel het 1 en ander gewend gelukkig :oops: )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Profielwerkstuk HAVO

Je krijgt een behoorlijk smerig goedje, een mengsel van een heleboel troep. Ik denk dat we beter de analytici kunnen afwachten om te vragen wat je zou kunnen doen, want het experiment dat ik gedaan heb herinner ik me niet meer in detail, maar dat was een elektrochemische analyse met behulp van een druppelende kwik elektrode; niet echt geschikt voor jullie, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Profielwerkstuk HAVO

Ik heb in mijn eerste studiejaar wel sigaretterook geanalyseerd. Dat ging inderdaad door de rook over een flinke prop watten te leiden, en deze dat te extraheren.

Ik meen dat we toen met GC (gaschromatografie) de hoeveelheid nicotine bepaalden. Er zaten nog wel wat derivatiestappen tussen om het nicotine te kunnen bepalen. Ik ben bang dat je dit allemaal niet op de middelbare school kan doen. Ik zou niet weten hoe je dit wel kan doen op school; ik zit het meeste te denken aan het maken van een ijklijn en gebruik te maken van absorptie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 873

Re: Profielwerkstuk HAVO

Nicotine, teer en watergehalte bepalen wij mbv GC. Weet niet of dat mogelijk is bij jou op school.

Misschien dat dunnelaag chromatografie een optie is.

Reageer