Springen naar inhoud

Blijft suiker aan norit zitten? Please Help!

• Log in om te kunnen reageren

Arjen_CF

Arjen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 19:53

Voor school (zit in de 3e mn eerste jaar scheikunde) moeten we een proefje verzinnen Waarmee je aantoont dat je nadat je ruw dunsap gefilterd hebt met norit, er suiker aan de norit blijft zitten.. of juist niet..
En mijn probleempje is dus dat ik géén idee heb hoe het moet..
En het moet morgen ingeleverd worden.. Geplaatste afbeelding

Ahum..

Maar dus kan iemand me helpen? :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

madlab

madlab

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:08

Hey daar!

Is op zich niet zo'n probleem! Als jij de scheikundige formule van suiker hebt (waar ik niet aan twijfel). Dan weet je welke 3 atoomsoorten er in zitten. Filtreer het zaakje (HEEL KLEIN BEETJE demi-water). Dan heb je dus dat stukje (waar die suiker aan zou moeten zitten) in alleen demi-water zitten. Als je dat hebt kun je ongeveer 3 miljard dingen bedenken om aan te tonen of dat suiker er nou aan zit of niet. (vergeet niet dat ik die 3 atoomsoorten heb genoemd, mijn tip is om op te zoeken wat voor eigenschappen elk die atomen hebben en daarmee iets probeerd te vinden om het zaakje aan te tonen.

Nu heb ik je alvast een duwtje in de juiste richting gegeven. De rest moet je zelf doen! :oops:

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:27

Ik denk niet dat jouw methode zal lukken, tenzij Arjen gebruik kan maken van AAS of iets dergelijks. (Laat die term al maar vallen als je'm niet kent).

Wat dacht je van een oplossing te maken van suiker en die aan te tonen met een bepaalde indicator? Ken je er misschien? Als je nu bij deze oplossing norit zou doen (wat hetzelfde is als actieve kool!), denk je dan niet dat je kan bewijzen of er nog suiker in oplossing in?

Methode 2: zelfde werkwijze: los suiker op, voeg norit toe, filtreer het zaakje af (dag norit!) en aangezien de suikermoleculen klein genoeg zijn om door de filter te geraken, zijn ze dus aan te tonen. (Weer met indicator of kook het zaakje uit, als je karamel krijgt, heb je nog suiker in oplossing).

Arjen_CF

Arjen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:35

MAar je moet kijken of er suiker aan de norit zit, dus als je naar het water kijkt kan er toch ook nog suiker aan de norit blijven?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:37

Een oplossing voor in de keuken
Neem een beker met deksel en schep er 1 lepel fijngemaakte norit in
Voeg een half glas dunsap toe
15 minuten schudden
filtreren over een koffiefilter
vinger in het filtraat en proeven
vinger in het dunsap en proeven
even zoet of is het zoet uit het filtraat verdwenen
klaar

Arjen_CF

Arjen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:38

Je mag niet proeven in het scheikunde lokaal xD

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:41

Dan heb je van die leuke sticks waarmee je glucose in urine kunt aantonen :oops:

Arjen_CF

Arjen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:41

Zwangerschapstest xD

Arjen_CF

Arjen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:43

Ik ga ik weet het al..

Thanx nog allemaal

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:44

Het is precies wat epiphonix vertelde bij zijn Methode 2... Als de suiker aan de norit zou zitten, zou dat betekenen dat de suiker ook achter zou blijven in de filter. Als je nu het filtraat uitkookt kan je zien of de suiker aan de norit zit: Als je een bruin-achtig goedje overhoud, zou dat betekenen dat de suiker in het filtraat zit, en niet in het residu achter is gebleven bij de norit.

mvg, Wim.

Arjen_CF

Arjen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:54

Haha, dat is net wat ik had verzonnen toenstraks 8-[
Maar gerard, geen zorgen ik voelde me niet in de maling genomen :oops:
thanks anyway

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 21:00

Ik denk niet dat jouw methode zal lukken, tenzij Arjen gebruik kan maken van AAS of iets dergelijks. (Laat die term al maar vallen als je'm niet kent).

AAS kan niet, zelfs als hij de term wel kent en er over beschikt :oops:.

Verder vind ik de suikerstrip van gerard een beter idee dan het hele gebeuren indampen. Proteines en weet ik het wat er allemaal nog meer in zit kunnen ook zeker een bruine aanslag geven.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2006 - 21:32

Zwangerschapstest xD

Zeker niet, suiker in urine aantonen is voor het diagnosticeren van suikerziekte. Een zwangerschapstest toont zwangerschapshormonen aan.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2006 - 21:35

Je kunt bruine basterdsuiker zuiveren door het op te lossen, te schudden op norit en af te filtreren.

Dit zegt niets over of suiker aan de norit kan blijven plakken: er is zoveel suiker aanwezig, dat er zelfs als er een deel blijft plakken nog voldoende over is in oplossing. Je kunt dus niet aantonen of het blijft plakken door in het filtraat te kijken of er nog suiker aanwezig is.

madlab

madlab

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2006 - 19:40

reactie op wmvw.. Dat is precies hetzelfde wat ik probeerde uit te leggen.. ik heb alleen nog wel eens de moeite om de juiste woorden te vinden. Desalniettemin.. Je hebt nu je oplossing! Suc6!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures