Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuiverheidsbepaling

• Log in om te kunnen reageren

KitRae

KitRae

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:46

Hallo! :oops:

Is het mogelijk om de zuiverheid van een ester te bepalen met alleen een duplo blanco-titraties met 0,5 mol HCl...
Een duplo titraties (ook met 0,5 mol HCl) met de ester waarvan de zuiverheid bepaald moet worden...
En het molgewicht van de ester (113,216 g/mol).

Alvast bedankt 8-[

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2006 - 16:04

Waar zou het zuur dan mee moeten reageren?

Veranderd door FsWd, 30 september 2006 - 16:04

KitRae

KitRae

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 16:32

Met 40 ml 0,5 mol/l alcoholische kaliloog, dat samen met de ester (bij de blanco's met demiwater) een uur lang is gekookt, daarna weer afgekoeld naar kamertemperatuur, en dan getitreerd met HCl.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2006 - 16:48

Dan heb je geen ester meer maar een verzeping uitgevoerd.

KitRae

KitRae

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 17:00

Dat had ik er idd bij moeten zetten, sorry :oops:
Het is de bedoeling dat de zuiverheid van de ester bepaald wordt via verzeping...
Maar ik weet niet zeker of dat kan met de gegevens die ik heb 8-[

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2007 - 23:37

Ik heb onlangs op school ook aspirine gesynthetiseerd als vast als test voor een opendag. Nu wil ik hier ook door middel van verzeping/terugtitratie met HCl een estergetal van gaan bepalen.
Maar waarom wordt er voor de loog vaak gekozen voor 0.5N alcoholische loog en niet voor 0.1? Heeft dat soms te maken met reactiesnelheden?
Ik ga de verzeping op m'n stage afmaken. Daar is verzeping niet een standaard iets, maar we hebben als titervloeistof nog wel 0.1M KOH in IPA staan.
Het zou dus erg praktisch zijn als ik die titervloeistof kan gebruiken om te verzepen.
In een oud voorschrift wat ik van school nog van een verzeping heb nemen ze 25 mmol alcoholische loog (0.5N*50ml) en ca. 10 mmol ester.
Stel dat ik dan voor deze verzeping 2 mmol ester gebruik, zou ik dan die 0.1N KOH in IPA kunnen gebruiken voor de verzeping of geeft dit problemen?
Met vriendelijke groet,
Alexander

Ramoonus

Ramoonus

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2007 - 12:00

Ik heb onlangs op school ook aspirine gesynthetiseerd als vast als test voor een opendag. Nu wil ik hier ook door middel van verzeping/terugtitratie met HCl een estergetal van gaan bepalen.
Maar waarom wordt er voor de loog vaak gekozen voor 0.5N alcoholische loog en niet voor 0.1? Heeft dat soms te maken met reactiesnelheden?
Ik ga de verzeping op m'n stage afmaken. Daar is verzeping niet een standaard iets, maar we hebben als titervloeistof nog wel 0.1M KOH in IPA staan.
Het zou dus erg praktisch zijn als ik die titervloeistof kan gebruiken om te verzepen.
In een oud voorschrift wat ik van school nog van een verzeping heb nemen ze 25 mmol alcoholische loog (0.5N*50ml) en ca. 10 mmol ester.
Stel dat ik dan voor deze verzeping 2 mmol ester gebruik, zou ik dan die 0.1N KOH in IPA kunnen gebruiken voor de verzeping of geeft dit problemen?
Met vriendelijke groet,
Alexander

ik denk niet dat dit problemen geeft
het nadeel is wel de reactiesnelheid
bij meer monster / volume duurt het langer voor de deeltjes elkaar gevonden hebben

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures