school-explosieven

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 141

school-explosieven

De laatste tijd heeft de belgische ontmijningsdienst (DOVO) heel wat werk met het ontschadelijk maken van school-explosieven. Ja u leest het goed verscheidene belgische scholen zijn in het bezit van explosieven...Picrinezuur om precies te zijn.


Om de een of andere (wetenschappelijke) reden kwam het picrinezuur in de belgische school-labo's terecht, omdat het met veel water werd geleverd was het niet echt gevaarlijk.MAAR het gebruik ervan is volledig verdwenen dit wil echter niet zegen dat de stof verwijderd werd.


[!] Het gevolg was dat scholen in het bezit waren van gekristaliseerd picrinezuur [!]


Tot de media niet zo lang geleden berichtte over de school-explosieven. Veel leerkrachten namen het zekere voor het onzekere en gingen in hun kasten opzoek naar de bom. Tot hun grote schrik (en soms paniek) vonden ze in zeer veel scholen het gevaar in hun kast. DOVO werd overspoeld met oproepen...


kijk hier maar eens een grote school in gent


Op 28 september (mijn verjaardag) was mijn school ook aan de beurt zonder veel gevaar en paniek werd het picrinezuur op een veilige plek tot ontploffing gebracht Afbeelding (nog nooit zo'n luide knal gehoord en ook een serieuze krater)


Ik vraag mij echt af of ze in Nederland dit probleem ook hebben... Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: school-explosieven

Pikrinezuur wordt normaal in kristallijne vorm maar onder water bewaard. Zolang het nat is kan dit geen kwaad, maar na 20 jaar in de kast is het inderdaad vaak droog. Het devies is dan: absoluut afblijven. Het openmaken van de dop kan een einde aan je leven maken.


Pikrinezuur is een heel leuke stof voor het maken van co-kristallisaties met andere organische verbindingen en voor het maken van metaalcomplexen. Ik kan me voorstellen dat het op een heleboel scholen nog staat.


Op mijn eigen middelbare school heb ik ooit een 50 jaar oud potje uraanoxide opgehaald en naar het fysisch lab van de universiteit gebracht.

Berichten: 448

Re: school-explosieven

Op mijn middelbare school had iemand bij de praktische proef voor zijn GIP picrinezuur nodig.

Ze hadden nog een potje picrinezuur staan en hebben dit gebruikt.


PS.: dit picrinezuur was vochtig bewaard. Ze hebben zelfs verschillende potjes staan.


Picrinezuur kan bovendien sublimeren en zo kunnen er zich kristallen droog picrinezuur afzetten op het deksel. Als je dit dan opendraait kan het ontploffen.

Berichten: 104

Re: school-explosieven

ik heb het ook gehad hier op school, ik deed er regelmatig wat water bij om het vochtig te houden. Ik heb het afgevoerd naar vGansewinkel omdat we het niet meer gebruikten voor de lessen.

Berichten: 130

Re: school-explosieven

Rub schreef:


[!] Het gevolg was dat scholen in het bezit waren van gekristaliseerd picrinezuur [!]
Dit hoeft zeker niet zo te zijn! De scholen zagen dat ze het hadden, en namen het zekere voor het onzekere en lieten het verwijderen. Dan betekent het nog niet dat het zuur écht is uitgekristaliseerd!


Rob.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: school-explosieven

Het is altijd in kristallijne vorm. Dat is geen probleem. De kristallen moeten alleen nat worden bewaard.

Reageer