[scheikunde] Watergehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Watergehalte

Beste mensen,

ik heb een vraagje...

Ben opzoek naar een uitleg over een werkwijze van watergehalte bepaling (halve-margarine)...

Mvg,

Jai

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Watergehalte

Watergehalte van wat?

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Watergehalte

Het hangt er van af waarvan je het watergehalte moet bepalen; met vaste stoffen is een droogbalans (elektronische weegschaal met verwarmingselement) het makkelijkste. Met vloeistoffen hangt het er maar net van af wat de vloeistof is ...

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Watergehalte

met vaste stoffen is een droogbalans (elektronische weegschaal met verwarmingselement) het makkelijkste.
Als je geen droogbalans hebt kun je een kroesje nemen en hierin de vaste stof doen. Dan weeg je dit kroesje. Verwarm tot als het water verdampt is en weeg opnieuw. Het verschil is de massa water.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] Watergehalte

Vaste produkten moet je vaak mengen met zand (zeezand) om insluiting te voorkomen. Daarna drogen tot constant gewicht.

massa voor drogen - massa na drogen = massa water.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Watergehalte

Watergehalte van wat?
halve margarine

Berichten: 873

Re: [scheikunde] Watergehalte

Dan zou ik voor drogen mbv van een schaaltje met zand gaan. Deze werkwijze wordt hier toegepast en geeft goede en betrouwbare resultaten.

suc6

excuus, ik had al kunnen zien dat het halve margarine was. Bovenstaande werkwijze blijft wel van kracht

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Watergehalte

halvarine bestaat ongeveer uit 40% vet dus ik denk dat dat de rest uit water bestaat

op internet is hierover best veel te vinde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Watergehalte

En hoe meng jij water en vet dan?

Dus, er zullen ook emulgatoren in zitten, eiwitten, aroma's, kleurstoffen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Watergehalte

ja klopt, misschien wat te snel op het post knopje geramt

Berichten: 238

Re: [scheikunde] Watergehalte

bij de waterbepaling dien je te weten of er zich kristalwater in je product bevind.

Normaliter kun je het watergehalte bepalen door het product (bijv 2 g) in een schaaltje in een oven bij 102 graden te zetten. Laat dit bijv 3 uur staan en al het niet gebonden water is verdampt.

Wanneer er echter kristalwater aanwezig is (om een voorbeeld te noemen: CuSO4.10H2O ) dan zal dit NIET mee verdampen. Als je totaal water wilt bepalen, kun je voor een methode als KarlFisher gaan, maar ik weet niet of deze ook geschikt is voor jouw product, maar ik denk van wel.

edit: schrijffout

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Watergehalte

Halve margarine zou ik niet met de KarlFisher methode proberen. Dit heb ik ook geprobeerd te doen, met als resultaat dat ik na een kuipje margarine nog geen resultaat had.

Alles had ik in duplo gedaan, maar op een of andere manier lukte het geen 1 keer. Te grote duplo verschillen. Ik heb vanalles geprobeerd om te kijken waar het aan lag maar na een tijd te hebben geprobeerd heb ik de moet opgegeven.

Wat mij dan het beste lijkt is wat eerder is gezegd, met een schaaltje met zand.

Berichten: 65

Re: [scheikunde] Watergehalte

Bepaling met Dean-Stark

Watergehalte in vet/olie waarbij het gehalte hoger dan 1% wordt geschat, wordt met Dean-Stark bepaald.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dean-Stark_apparatus

Mvg

Niels

Reageer