Springen naar inhoud

Conserveren/bewaren urine

• Log in om te kunnen reageren

Algchemiste

Algchemiste

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 10:13

Beste mensen,

INLEIDING
Ik moet voor de opleiding Chemie een methode schrijven voor het bepalen van ethanol in urine. Nu moet ik ook voor de monsters e.d. zorgen. Dit houdt in dat ik dus proefpersonen alcohol laat innemen en hun instrueer daarna de urine op te vangen. Ik moet vervolgens wel zorgen dat het houdbaar blijft voor de ethanol bepaling voor als het kan minstens 1 jaar.
Nu heb ik het NFI al gevraag,d zei bewaren het met NaF, maar NaF reageer in een zuur milieu, en dat lijkt me niet zo'n succes, aangezien de proefpersonen dit onderzoek zelf thuis gaan doen. Na onderzoek denk ik dus dat met NaF als conserveermiddel zou urine in principe 1 jaar houdbaar zijn mits in de koelkast rond 4C bewaard.
Het moet het hele jaar beschikbaar zijn, dus invriezen is geen optie. Studenten moet elk moment het monster uit de koelkast kunnen pakken en bepalen.

VRAGEN
Weet iemand nog een andere stof die al conserveermiddel voor urine kan worden gebruikt?
Of heeft iemand ervaring met NaF als conserveermiddel? Zo ja, dan zou ik graag daar meer over willen horen, b.v. reageert NaF idd met urine of niet.

alvast hartelijk dank,
Algchemiste seque: Ilse

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 11:04

Er zijn diverse conserveringsmiddelen voor urine te vinden maar ze zijn afhankelijk van de analyt (nu dus alcohol) en de methode.
Welke methode wil je gaan gebruiken dan kunnen we verder kijken naar welk conserveermiddel geschikt is.
Invriezen is volgens mij een optie, je vult de urines uit in buizen van 1, 2, 5, 10 ml algelang de hoeveelheid die voor de analyse nodig is. Als je op dag dat het nodig hebt een buis uit de vriezer haalt dan kun binnen een uur met het monster aan de slag. Een belangrijk voordeel is dat je niet het risico loopt dat iemand de totale voorraad verontreinigt.

Gerard.

typo

Veranderd door Gerard, 02 oktober 2006 - 11:05

Algchemiste

Algchemiste

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 11:19

Dank je wel voor de snelle reactie. Ja misschien is invriezen dan een optie. Het is de bedoeling om ethanol in urine te bepalen met een headspace-GC.

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 22:19

Helemaal met Gerard eens!! Uit eigen ervaring blijkt dat invriezen uitstekend werkt. Alleen uitvullen kan wel erg veel zijn aangezien ik altijd 0,5 mL per monster gebruikte.

wat je (Algchemiste) al aangaf is head-space een hele goede keuze (heb ik zelf ook gebruikt). Denk alleen erom dat je niet teveel in je injectiepotje doet (voor oververzadiging).

Succes

Algchemiste

Algchemiste

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 09:30

uhm.. okay nu ben ik heel benieuwd wat " niet te veel is" Als ik nog vragen heb dan post ik ze hier wel weer :oops:
We krijgen een geheel nieuwe headspace enik ga uiteraard erbij zijn als die geinstaleerd wordt waarbij ook uitlegd komt. :-)

Hartelijk dank. Ik ga het maar eens proberen (dat invriezen).

Nog ff ter controle Jampie, uit ervaring ook met alcohol bepaling dus?

Algchemiste

Algchemiste

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 10:31

Maakt het uit of je 10mL of 20 mL vials gebruikt?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 12:29

Ligt eraan.
Als je 15 mL aliquots gebruikt zou ik de 20 mL vials nemen :oops:

Voor de rest ligt het er vooral aan hoe je je verdere bewerking wil doen op het moment dat ze uit de vriezer komen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 18:02

Maakt het uit of je 10mL of 20 mL vials gebruikt?

Oei... dat weet ik zo 1,2,3 niet... degene die ik gebruikte waren 10 mL.

uhm.. okay nu ben ik heel benieuwd wat " niet te veel is"

100 uL (mengsel van urine/bloed, i.s. en een organische vloeistof) bracht ik over in bovengenoemde vial...

Nog ff ter controle Jampie, uit ervaring ook met alcohol bepaling dus?

Jep, heb alcoholbepalingen gedaan bij een apotheek die deze analyses uitvoerde voor een bepaalde inrichting.

Veranderd door Jampie, 03 oktober 2006 - 18:04

Algchemiste

Algchemiste

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 18:36

ah okay. Hartelijk dank.
Het blijkt dat 20mL precies in de autosampler als ik 10mL vials wil moeten er aparte dingen worden aangeschaft dus ik ga het eerst maar met 20 mL proberen. Hartelijk dank allemaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures