Reversiebele zuurstofbinding hemoglobine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Reversiebele zuurstofbinding hemoglobine

Bij biochemie snap ik het volgende niet. Wat zijn precies de oorzaken dat O2 reversiebel aan de heem-groep wordt gebonden? Ik kom hier niet helemaal aan uit. Zou iemand hier uitleg over kunnen geven? Alvast bedankt.

Groeten Paul

Berichten: 1.122

Re: Reversiebele zuurstofbinding hemoglobine

Doel je op de achterliggende redenen van de binding of op de reden van het 'los laten' van de zuurstof van de heemgroep?

Dat laatste heeft te maken met het verschil in zuurstofconcentratie tussen het bloed de longen en het weefsel. Bij inademen is de zuurstof concentratie in de longen hoog en diffundeerd de zuurstof in de longblaasjes richting/naar het bloed waar het bindt aan de heemgroep van het hemoglobine. Het bloed stroomt vervolgens naar delen van het lichaam waar het weefsel relatief zuurstom arm is. Hier diffundeerd de zuurstof vanuit het bloed richting/naar het weefsel en moet dus de binding tussen de zuurstof en de heemgroep verbreken..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reversiebele zuurstofbinding hemoglobine

Algemeen: er stelt zich een evenwicht in. Als de reactie-energie van zuurstof met hemoglobine erg gunstig zou zijn, zou je het nooit meer los krijgen. Kijk bijvoorbeeld wat er gebeurt als koolmonoxide of cyanide aan hemoglobine binden.

De truc zit hem er dus in dat zuurstof graag bindt aan hemoglobine, maar niet te graag. Het evenwicht kan door veranderende omstandigheden verschuiven.

Berichten: 9

Re: Reversiebele zuurstofbinding hemoglobine

In mijn cursus staat het volgende:

"De verklaring voor het reversiebel karakter zoals optreedt bij de gebonden heem-molecule, is dat het hydrofobe deel van heem compatibel is met de overwegend hydrofobe kloof van het globine uit Hb. De scterk afgeschermde bindingskloof verhindert de volldige electronentransfer van Fe naar O."

Ook staat er nog iets in, maar of dat er mee te maken heeft weet ik niet.

"Fe2+ atoom te groot is en uit het heem-vlak geduwd wordt. Het partieel-Fe3+ is kleiner en pas in het heem-vlak, deze trekt de aanhangende helix mee en verbreekt zo de stabiliserende intra- en inter-subunit ion-bindingen."

Alleen snap ik nog niet echt waarom dit nou de verklaring is voor de reversiebele binding.

Groeten Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reversiebele zuurstofbinding hemoglobine

Dit gaat ook voor mij erg diep, zonder plaatjes kan ik dat niet zo beoordelen. Is het niet voldoende om te onthouden dat de binding zwak genoeg is om ook weer verbroken te kunnen worden? Dat lijkt mij de essentie van het geheel. Wat daar gegeven wordt is waarom die binding niet sterker is.

Het is een beetje als "Waarom rijdt jij geen ferrari?", waarop mijn eenvoudige en essentiele antwoord is "Omdat ik niet voldoende geld heb om me zo'n auto te permitteren", en het antwoord van het boek gaat compleet uitleggen waarom ik niet meer geld heb verdiend in mijn leven....

Reageer