Bacterie filtratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Bacterie filtratie

hallo,

Ik ben op zoek naar een scheidingsmethode voor bacteriën(resten) continue te scheiden uit een fermentator slurry.

Deze bevat : LB Medium, Bacteriën(resten), Enzym(product) en 2 stoffen die al om zijn gezet door het enzym.

Nou ben ik hiermee op school bezig voor een chemischtechnologisch project, en krijg ik van een biologische groep de slurry aangeleverd.

We hebben al een grove opzet gemaakt hoe we het gewenste product kunnen isoleren, maar ik had graag nog wat meer informatie gehad over het 'filtreren' van de bacteriën.

Vrijwel alles gaat in glaswerk gebeuren dus ik kan geen heavy duty filters gaan gebruiken. Het liefst een zoveel mogelijk onderhoudsvrije continue methode.

Alle ideën zijn welkom, alvast bedankt.

Berichten: 740

Re: Bacterie filtratie

Hiervoor zal je moeten zoeken op goede filters die je juiste porie grote hebben.

Dit lijkt mij best lastig.

Makkelijker is het denk ik om dit via centrifuge te doen of via chromatografie.

De opbrengst zal wel lager zijn doordat je maar kleinere hoeveelheden kan scheiden.

Het voordeel is dat deze methode makkelijker is want je filter wel snel verstopt raken.

Kijk ook eens op google naar de technologie achter fermentoren hoe hier de bacterien worden gescheiden van het product.

Berichten: 3

Re: Bacterie filtratie

Hoi Roy, bedankt voor je reactie.

Maar het doel van het project is om een methode uit te zoeken die later ook op grote school gebruikt kan worden. En Chromatografie en centrifugatie zijn dan helaas geen goede oplossing :oops: .

Ik heb gezocht naar wat continue oplossingen, en kwam op het volgende:

- Cross Flow Filtration (tangential)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Reageer