eindwerk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 141

eindwerk

De structuurformule van caffeïne is bekend:

Afbeelding

Maar hoe zijn ze dit te weten gekomen...

Als eindwerk chemie zou ik de structuurformule van een stof willen bepalen zoals hier caffeïne.

Hoe bepaald men de structuurformule van een onbekende stof?

Er is wellicht meer dan een proef nodig...

Zeer erg bedankt als je hierop reageerdt want ik denk dat dit niet zo eenvoudig is en je bewijst mij een meer dan behoorlijke dienst. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: eindwerk

Met NMR, MS en IR spectrometrie kom je toch al een heel eind :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: eindwerk

Smeltpunt bepaling is ook een mogelijkheid, maar meer als controle op je NMR en IR voorspelling, want er bestaan heeeeel veel smeltpunten.

Je kan natuurlijk ook zelf de synthese proberen uit te voeren en kijken of je referentie en je gesynthetiseerde product dezelfde fysische eigenschappen hebben.
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.122

Re: eindwerk

Met NMR, MS en IR spectrometrie kom je toch al een heel eind :oops:
Is de structuur van bijvoorbeeld caffeïne niet al veel langer bekend. Langer dan het bestaan c.q gebruik van technieken als NMR en MS?

Ik dacht namelijk zelf dat vroeger ook veel kristallografie werd gebruikt voor structuurophelderingen....?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eindwerk

Kristallografie als routine techniek is nog niet zo oud. Tegenwoordig kost het ophelderen van een eenvoudige structuur niet meer dan enkele uren, maar toen ik het vak studeerde heb ik nog 3 weken meettijd en 2 maanden werk besteed aan een enkele structuur. 50 jaar geleden kostte een eenvoudige structuur 4 jaar voor 1 man.

Berichten: 141

Re: eindwerk

8-[ 4 jaar aan een structuur werken ;)

Niet zo geschikt voor een eindwerk...

Ik kan er wel een aantal maanden aan besteden.

Kristallografie zou dus een oplossing zijn.
NMR, MS en IR spectrometrie
OP deze dingen zal ik even :oops: gebruiken.

Allemaal erg bedankt... ;) voor de reacties.

Reageer