Springen naar inhoud

[scheikunde] Zoek reactievergelijking

• Log in om te kunnen reageren

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 19:46

Ik ben opzoek naar de reactievergelijking die bij volgende uitleg hoort:
Een stof bestaande uit Titanium en Chloor wordt opgelost in water. Na toevoegen v/e oplosbaar zilverzout ontstaat een neerslag van AgCl.

Ook kwam ik in de cursus de verbinding fosfinegas tegen. (PH3) Weet iemand welke naamgeving dit is?

Alvast dank
Pieter

# Moderatoropmerking
rwwh: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.

Veranderd door rwwh, 03 oktober 2006 - 20:34

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 22:01

TiCl4

Ook kwam ik in de cursus de verbinding fosfinegas tegen. (PH3) Weet iemand welke naamgeving dit is?

De triviale.

Chemlevel 5?

Veranderd door scientist 1, 02 oktober 2006 - 22:02

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 22:09

TiCl4??? Lijkt mij dat het moet zijn TiCl3.

TiCl4 is een zwaar rokende vloeistof, welke ogenblikkelijk en heftig reageert met water onder vorming van HCl en TiO2.

Ti3+ ionen zijn stabiel in water, hoewel ze wel sterk reducerend zijn (deze ionen zijn trouwens prachtig dieppaars/indigo). Ti4+ kan niet bestaan in water. Zelfs in geconcentreerd zoutzuur hydrolyseert het leeuwedeel van een stof als TiCl4.

Met deze info moet Pieter zelf wel verder komen lijkt mij om die reactievergelijking voor toevoegen van een zilverzout te bepalen.

PH3 wordt ook wel fosforhydride genoemd, maar de naam fosfine is meer gebruikelijk.

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 20:03

TiCl4

De triviale.

Chemlevel 5?

Waarschijnlijk heb ik mijn chemlevel een beetje te hoog gekozen :oops: . Ik zit nu in mijn eerste jaar aan de hogeschool. Maarja dat terzijde. Ik was thuis bezig met mijn chemie te studeren en moest de reactie opstellen van een bepaald stof opgelost in water die reageert met een ander stof tot vorming van nog een andere stof. Ik wist niet echt goed meer hoe ik dit moest formuleren.

Mag ik dan gewoon schrijven: reagentia + H20 -> reactieproducten + H20?
Komt deze reactie overeen met een stof opgelost in water? Of mag ik de H20 gewoon weglaten en boven de reactiepijl zetten?

Alvast dank.
# Moderatoropmerking
rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door rwwh, 03 oktober 2006 - 20:35

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 20:36

en moest de reactie opstellen van een bepaald stof opgelost in water die reageert met een ander stof tot vorming van nog een andere stof.

Water is dus uw oplosmiddel.
Dan kun je schrijven: AB(aq) + CD(aq) --> AD(aq) + CB(aq)

Veranderd door scientist 1, 03 oktober 2006 - 20:37

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 20:36

Een in water opgeloste stof wordt in een reactievergelijking normaal gesproken weergegeven met het suffix (aq).

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 18:14

Bovenstaande vragen zijn duidelijk voor mij! Aangezien deze topic toch nog open staat post ik hier maar een nieuwe vraag die in mijn hoofd zit.

Eentje betreft naamgeving.

Na2S4O6

= Natriumtetrathionaat.

Van wat is deze afgeleid. Ik weet dat het S4O6- ion afkomst is van H2SO4 of H2SO3.

Ik weet ook dat thio staat voor één of meerdere zuurstofatomen die zijn vervangen door een zwavelatoom

Ik weet ook dat tetra staat voor het aantal keer dat het ion genomen wordt maar toch graak ik er niet uit. Hoe is men aan deze naamgeving gekomen?

Ander voorbeeld dat ik wel begrijp ter illustratie van mijn vraag:
Na2S2O5

=Natriumdisulfiet

Waarbij de di slaat op tweemaal het oorspronkelijk ion waarvan men water heeft ontrokken.
Logisch als men het uitrekent: H2SO3 => SO3-

2*SO3- - H2O = S2O5

Veranderd door Nitroxxx, 04 oktober 2006 - 18:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures