IEF

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

IEF

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat IEF is en hoe het werkt. [!] [!]

Alvast bedankt,

Linda

Berichten: 32

Re: IEF

ik gok dat je als antwoord "zoek op wikepedia" krijgt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: IEF

ik gok dat je als antwoord "zoek op wikepedia" krijgt :oops:
Heb je dat geprobeerd? De zoekterm "IEF" levert zowel op de Nederlandse als Engelse wikipedia geen resultaat op.

Dus: jouw post is niet echt nuttig gebleken.

Aan de topicstarter: in welke context staat de term?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: IEF

Wellicht heb je meer aan deze zoekresultaten

IEF is als het goed is: "Isoelectric Focusing Electrophoresis". Het wordt o.a gebruikt bij screening naar sikkelcellen. Dat verklaard ook waarom deze vraag onder 'Medisch Laboratoriumonderzoek' staat... Afbeelding

Berichten: 125

Re: IEF

IEF = Iso Electric Focusing

Meestal gebruikt voor de scheiding van eiwitten aan de hand van hun pI (iso-elektrisch punt). Wanneer eiwitten in een pH gradient gebracht worden (via een gel bijvoorbeeld), en een elektrisch veld aangelegd wordt, dan bewegen de eiwitten naar die pH gelijk aan hun pI. De lading is dan neutraal en het eiwit beweegt niet meer. Zodra het eiwit zou bewegen, neemt ie weer lading op en zal weer gefocuseerd worden naar de pH = pI van het eiwit. Het is dus letterlijk een focusing techniek, met een zeer hoog oplossend vermogen.

sjouke

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Berichten: 704

Re: IEF

IEF wordt meestal in combinatie met een normale gelelectroforese op deeltjesgrootte gecombineerd in een 2D - electroforese.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: IEF

Een voorbeeld:

IEF methode voor het detectie van oligoclonale IgG banden in liquor.

Dit is een methode om met behulp van IEF (goed beschreven door Hovinsj1) IgG banden aan te tonen inder er een geval van een Liquor Lek.

MvG Ron

Re: IEF

Dit is een methode om met behulp van IEF (goed beschreven door Hovinsj1) IgG banden aan te tonen inder er een geval van een Liquor Lek.


Oligoclonale banden in liquor is test voor het aantonen van intrathecale productie van IgG in de hersenen meestal ter bevestiging van de diagnose MS

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: IEF

Ik heb even wat dingen door elkaar heen gehaald. Liqour lek wordt volgens mij ook bepaald met behulp van IEF. Ik ben ook maar net weg uit het UMCU en ik vergeet die de klinische achtergrond weer.

MvG Ron

Berichten: 2.399

Re: IEF

IEF is net als reversed phase of wat voor andere techniek ook een scheidingstechniek. Je toont er dus niets mee aan, er zullen meerdere stoffen hetzelfde pI hebben net als meerdere stoffen dezelfde retentietijd hebben op een reversed kolom. Je zal deze techniek altijd in combinatie met een detectie/immuno techniek moeten gebruiken om de gewenste selectiviteit te krijgen.

Berichten: 704

Re: IEF

IEF is net als reversed phase of wat voor andere techniek ook een scheidingstechniek. Je toont er dus niets mee aan, er zullen meerdere stoffen hetzelfde pI hebben net als meerdere stoffen dezelfde retentietijd hebben op een reversed kolom. Je zal deze techniek altijd in combinatie met een detectie/immuno techniek moeten gebruiken om de gewenste selectiviteit te krijgen.
omdat er dus meerde eiwitten zijn met eenzelfde pI gebruikt je daarom op de gel meestal ook een scheiding op grootte. Tijdens de eerste gebruik je een pH-gradient in de gel en daarna gewoon een 'normale electroforese.

Reageer