[scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Ik moet een profielwerkstuk maken over mummificatie waarbij ik me in de chemie kant moet verdiepen. Nu ben ik dus op zoek naar wat diepgaande informatie over de chemie die wordt toegepast bij het mummificeren.

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

ik zou zeggen probeer eens wat op google. En ik zou persoonlijk eens wat navraag doen bij een faculteit geschiedenis van een universiteit

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Zoals onze eigen TOA al opmerkte is de vraagstelling veel te breed voor een forum. Je vraagt ons eigenlijk om je profielwerkstuk voor je te maken. Je moet zelf eerst op zoek, en als je dan specifieke vragen hebt zijn er hier een flink aantal chemici die je kunnen helpen.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Misschien een beetje op weg helpen:

Zoek naar een gerichte vraag stelling

Hoe gaat mummificatie?

Welke chemische reacties kunnen hierbij plaatsvinden?

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Bij mummificatie zijn twee zaken van het grootste belang; redelijk gecontroleerde uitdroging en voorkomen van bederf. Als je een werkstuk over mummificatie moet maken zul je denk ik over TWEE dingen moeten nadenken; natuurlijke en kunstmatige mummificatie - bij de laatste worden middelen gebruikt.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Ja sorry, mijn eerste vraag was nogal een beetje vaag.. Maar ik ben vandaag naar het Museum van Oudheidskunde geweest te Leiden, en heb me daar een beetje geörieënteerd op het onderwerp.

Ik moet dus een werkstuk maken over mummificatie en moet daarbij onder andere iets onderzoeken d.m.v. een experimenteel onderzoek. Nu weet ik dat erbij het mummificeren (waarschijnlijk de kunstmatige kant dus) essientiële oliën worden gebruikt, waar volgens mij wel een heleboel chemie aan te pas komt! Ik hoop mij dan ook hier in te kunnen verdiepen en daar een experiment bij kunnen te bedenken, alleen vind ik het nogal lastig aan informatie te komen en zou graag op weg willen worden geholpen bij het bedenken van een experiment hierbij. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Een experiment zou kunnen zijn om twee "monsters" te nemen, er één van te mummificeren en de ander niet, en na enige tijd het verschil te beschrijven.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Ik snap het principe niet helemaal wat je bedoelt.. Moet ik "iets" gaan mummificeren met die essentiële oliën en dan kijken wat het verschil is?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Je moet helemaal niks :oops:

Ik denk dat je de strekking van het voorbeeld van rwwh inderdaad begrepen hebt trouwens. Lijkt me trouwens een leuk experiment.

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Mummificeren dient om het bederf van een lichaam tegen te gaan en berust op het (uit)drogen van de weefsel, de essentiele olieen zijn geen noodzakelijk iets bij het mummificeren. Dej natuurlijke mummificatie gebeurt door uitdroging alleen.

Zie volgende links

http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb213/mummieprocede.htm

http://www.euronet.nl/~nahua/mummificeren2.htm

Ik kan me iets voorstellen bij een dubbel expiriment met bv karbonades waarbij je eentje droogt door het in een bak met zout te leggen en een tweede te drogen in warme droge lucht. je werkt dan met bot en vlees en door kleine hoeveelheid gaat het in redelijk korte tijd.

typo :oops:

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Je zou ook naar water gehalte in het gemummificeerde kunnen kijken en dat vergelijke met voor het mummificeren.

Maar ik denk dat als je wilt gaan mummificeren je een belangrijke factor niet moet vergeten...tijd. Hoe lang heb je voor dit onderzoek?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk mummificatie

Ja ik moet inderdaad wel rekening houden met de tijd, want in maart moet m'n hele werkstuk al weer klaar zijn met presentatie en al!

Maar ik zou dus zelf moeten gaan mummificeren en daarbij dus iets onderzoeken, zoals bijvoorbeeld het vochtgehalte... Ik zal het is gaan voorleggen aan m'n begeleider en vragen of het experiment genoeg diepgang bevat, wat ik bang ben van niet.. :oops:

Reageer