Neerslag scheiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Neerslag scheiden

Hoi,

ik heb de onderstaande twee stoffen in mijn reactiemengsel; maar krijg ze slecht gescheiden. De standaardscheiding volgens een artikel is mbv MeOH, dan krijg ik inderdaad neerslag.

Helaas is er na kolomchromatografie, paperchromatografie nog steeds bijprodiuct te vinden in een DSC analyse.

Wie weet een manier (suggestie) om dit toch beter te scheiden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslag scheiden

Los ze allebei in water op en knikker er een base bij, het bijproduct zal neerslaan omdat deze geen ionen meer kan vormen en dus zo onoplosbaar als maar wat wordt. :oops: . Hierna filtreren en oplossen in ethylacetaat en dit aanzuren (met HBr idien mogelijk).

Berichten: 45

Re: Neerslag scheiden

Ok, maar denk je dat ik mijn product , positieve stikstof met br- wel hou?

Ik ga mijn filtraat oplossen in ethylacetaat, mijn residu zou t product moeten zijn denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslag scheiden

Klopt en ja, daarom zeg ik dus dat je HBr moet gebruiken. Anders heb je kans dat je deels het anion van een ander zuur eraan hebt zitten. Probeer dit wel eerst met 5 mL filtraat ofzo. Zou je alsnog geen neerslag krijgen, dan zou ik proberen het hele zaakje droog te dampen. Gebruik dus een zuur dat vervliegt als je het droogdampt, zoals HCl of HBr. Zwavelzuur krijg je er nl niet meer uit.

Reageer