Experimenten enzymen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Experimenten enzymen

Hoi,

Ik ben bezig met een PO voor biologie/scheikunde en ik zag dat jullie ook hulp aanbieden en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik maak een biologie opdracht over enzymen. De theorie heb ik al uitgewerkt als wat zijn enzymen, hoe is een enzym opgebouwd en hoe werkt een enzym. Verder heb ik nog wat uitgezocht over de activiteit, remming, co-enzym.

Maar nu moet ik een experiment gaan uitvoeren en ben ik eigenlijk op zoek naar een experiment. Een experiment dat leerzaam is en een beetje boven de stof uitstijgt.

Ik heb twee jaar geleden (4e klas) al een experiment uitgevoerd met speeksel(enzym amylase, dat katalyseert de hydrolyse van zetmeel naar maltose), aangetoond met joodjoodkalium, dat wanneer je zetmeel toevoegt aan een amylase oplossing, dat het zetmeel verdwenen is door de werking van het enzym, het verdwijnen van het zetmeel aangetoond met jood-joodkalium (donkerblauwe kleur ontkleurt). Met als variable de temperatuur. Ook heb ik al eens een proef uitgevoerd met katalase en waterstofperioxide. Katalase versnelt de omzetting van waterstofperioxide in water en zuurstof. Enzymactiviteit gemeten met schuimkraag etc, verder gekeken naar omstandigheden die de reactiesnelheid van de omzetting van waterstofperioxide beinvloeden.

Nu vraag ik me dus of iemand een leuke idee heeft voor een experiment. Maar niet in de richting van het bovenstaande want dat ken ik inmiddels wel( de invloed van de temperatuur en de pH met een optimumkromme enzo).

Ik hoop dat iemand ideeën heeft,

Alvast bedankt,

Groetjes,

Ester

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Experimenten enzymen

Zou er iets te verzinnen zijn met wasmiddelen?

Re: Experimenten enzymen

Misschien iets met iso-enzymen bv alkalische fosfatase

je kunt de diverse fracties op diverse manieren remmen en dus aantonen.

Berichten: 740

Re: Experimenten enzymen

Alkalische fosfatase is een makkelijk experiment als je een spectrometer ter beschikking hebt en de benodigde reagentia.

Als je dit niet hebt kun je informeren op een hogeschool of universiteit.

Verder kan je ook een DNA digestie uitvoeren, bijvoorbeeld een faag of iets dergelijks knippen met een restrictie enzym.

Reageer