zuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

zuur

Kan een sterk zuur een roestvrijstalen wasbak aantasten?

En kan een sterk zuur een loden afvoerpijp aantasten?

Weet iemand hier toevallig een antwoord op, heb echt geen idee!

Berichten: 448

Re: zuur

Lood staat na H in de spanningsreeks van de metalen. Dat wil zeggen dat een sterk zuur niet met lood kan reageren. Dit is normaal gesproken want bijvoorbeeld geconcentreerd salpeterzuur, koningswater (weet niet zeker),... zal lood wel aantasten. Geconcentreerd zwavelzuur zal lood zeker niet aantasten want zwavelzuur werd vroeger via het lodenkamerprocédé geproduceerd.

Roestvrij staal is ijzer met toevoegingen. Ijzer staat voor waterstof dus zal dit wel oplossen.

Berichten: 274

Re: zuur

Hmm dit klinkt alsof je een sterk zuur door een gootsteen heen wilt gooien.

Koningswater kan volgens mij inderdaad lood wel aantasten, maar alleen sterk geconcentreerd en dan gaat het nog heel langzaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur

Ik denk dat je dit het beste kunt doen door het langzaam in de gootsteen te gieten met de kraan vol open :oops:

Berichten: 278

Re: zuur

Lood lost wel op in sterk zuur, ik heb een keer lood en tin in soldeer moeten bepalen op school. Het eerste probleem was hoe we het gingen oplossen, maar het is wel gelukt in een mix van sterke zuren. Het gaat langzaam, maar is wel te doen.

Berichten: 130

Re: zuur

Even tussendoor: moest je het als afval willen weggooien, let dan op wàt je weggooid aub...

Reageer