Springen naar inhoud

HCl

• Log in om te kunnen reageren

Calafalas

Calafalas

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 07:37

Hallo,

Ik wil graag de oplosbaarheid van HCl weten in Tetrachloorkoolstof van -12°C en bij een druk van 1,6 bar.

Ik heb een aantal onderzoeksvarslagen, waarin de oplosbaarheid van 20%, 30% en 37% HCl in tetra van 0 - 50°C staat vermeld, bij de druk van 1atm.

Het HCl waar ik het over heb, is ontstaan in een reactie waar onmogelijk water bij kan gekomen zijn. Bij de temperatuur van -12°C is het dan ook in gasvorm.

Mijn eerste vraag is:
Hoe moet ik mijn Zoutzuur zien, als oplossing in de tetra (bij 10%HCl + 90%CCl4 ) of als 100% HCl (omdat het niet in water is opgelost) en moet ik de gegeven waarden van 20%, 30% en 37% dan misschien doorrekenen naar 100% ?

Mijn tweede vraag:
Kan ik de oplosbaarheid van deze temperaturen doorrekenen tot een oplosbaarheid van HCl in Tetra van -12°C ?

En mijn laatste en voor mij belangrijkste vraag:
Hoe kan ik met deze waarden de oplosbaarheid bij de druk van 1,6 bar krijgen ?

Bij voorbaat dank,

Calafalas

Veranderd door Calafalas, 04 oktober 2006 - 08:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 19:06

Het verbaast me eigenlijk dat HCl, een polaire verbinding, goed oplost in tetra!

Als het oplost, dan moet je het natuurlijk zien als een oplossing, en niet als zuiver HCl, die eerste vraag begrijp ik niet goed. Oplossingen in niet-waterige oplosmiddelen komen vaak voor!

Daarnaast moet ik je teleurstellen: omrekenformules van oplosbaarheden naar andere temperaturen en andere druk ken ik niet. Je zou een stukje kunnen komen met een thermodynamische beschrijving van het oplosproces, maar dat soort extrapolaties die ervan uit gaan dat je kleine verschillen nauwkeurig kent gaan mank voor grote concentraties.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 19:34

Ik heb een aantal onderzoeksvarslagen, waarin de oplosbaarheid van 20%, 30% en 37% HCl in tetra van 0 - 50°C staat vermeld, bij de druk van 1atm.

Het HCl waar ik het over heb, is ontstaan in een reactie waar onmogelijk water bij kan gekomen zijn. Bij de temperatuur van -12°C is het dan ook in gasvorm.

Deze twee zaken kun je zeker niet met elkaar vergelijken. In de verslagen staat de oplosbaarheid van een waterige HCl oplossing in tetra weergegeven. Het water wat eveneens in de tetra oplost zal de oplosbaarheid van HCl in tetra (enorm) verhogen.

Omdat er in jouw geval geen water aanwezig is zal de oplosbaarheid van HCl in tetra veel lager zijn. Aan die waardes uit de onderzoeksverslagen heb je dus niet zoveel.

Maar....

Wil je precies weten wat de oplosbaarheid van HCl in tetra onder de gegeven omstandigheden is? is dat de onderzoeksvraag?

of

Wil je voorkomen dat er druk wordt opgebouwd tijdens je reactie door de vrijkomende HCl

In het laatste geval zou je het HCl ook weg kunnen vangen m.b.v N,N-diisopropylethylamine of een andere base.

Calafalas

Calafalas

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 08:58

Hey,

Jammer dat ik de waarden voor oplosbaarheid van HCl in water niet met zuiver HCl mag vergelijken.
Mijn enige probleem is, dat ik wil weten hoeveel HCl er in de tetra opgelost gaat (een deel van de tetra wordt continu afgevoerd samen met de opgeloste HCl ). ik denk dat ik deze kwestie op het onderzoekslab moet laten onderzoeken.... duurt weer weken.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groet,

Calafalas

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures