[scheikunde] geleidbaarheid versus temperatuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] geleidbaarheid versus temperatuur

Hi hulpers,

Via coach programa heb ik een project gemaakt waarin de leerlingen gaan onderzoeken de geleidbaarheid versus temperatuur van een paar zouten. namelijk NaCl (0.05M). Hiervoor heb ik een geleidbaarheidsensor van bereik 20000 us/cm gebruikt.

Maar de gek is dat als ik de temperatuur van de oplossing (NaCl 0.05M) verhoog, daalt de geleidbaarheid. en dat snap ik niet.

dit heb ik meerdere keer herhaald, maar ik kon het niet verklaren.

en toch de sensor is goed geijkt, de oplossing is nauwkeurig gemaakt.

En ik weet dat de geleidbaarheidsmeting kan gestoord worden door aanwezigheid van onopgeloste stoffen(vetten, olien, minerale stoffen, metaaldeeltjes...enz)

En dat bij monsters waarvan de gelidbaarheid kleiner isa dan 10uS/cm wordt de meting gestoord door de invloed van de lucht (eventuele opname can CO2).

willen jullie hiermee helpen

bedankt alvast

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] geleidbaarheid versus temperatuur

Het verbaast mij niet eigenlijk. De weerstand van een draad verhoogt ook wanneer de temperatuur omhoog gaat. Dit komt doordat een hogere temperatuur moleculen sneller laat trillen en de elektronen er dan meer moeite mee krijgen een pad door de draad te vinden zonder tegen een molecuul te botsen. In oplossing zal hetzelfde optreden vermoed ik. Vul dan alleen op de plaats van de elektronen, ionen in.

Berichten: 161

Re: [scheikunde] geleidbaarheid versus temperatuur

De gemiddelde geleidbaarheidmeting heeft een temperatuurcorrectie ingebouwd OF er wordt bij de sensor opgegeven bij welke temperatuur deze gebruikt kan worden.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] geleidbaarheid versus temperatuur

Hi hulpers

bedankt voor de reacties. voor de duidelijkheid:

Mijn moster zal verkeren in de volgende temperaturen: 5 C, 10, 15,20,25,30,35,45.

Uit wat ik weet dat de specifieke elektrische geleidbaarheid met 1.9% stijgt als je 1 cesius omhoogt gaat.

Bij verdunde oplossingen stijgt de gelidbaarheid linair met de temperatuur.

En de geleidbaarhidsensor is een elektrode van bereik 0- 20000uS/cm.

Ik meet bij 4 graden cesius c.a 4500, en bij 10 graden c.a 4200,

en dat klopt niet

OF klopt wel is binnen de grens

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] geleidbaarheid versus temperatuur

laghch01 schreef: Uit wat ik weet dat de specifieke elektrische geleidbaarheid met 1.9% stijgt als je 1 cesius omhoogt gaat.

Bij verdunde oplossingen stijgt de gelidbaarheid linair met de temperatuur.
Ik snap je vraag niet helemaal..

Verder valt het volgende me op:

Je beschrijft 2 dingen. Nu zeg je dat de geleidbaarheid stijgt als de temperatuur omhoog gaat, terwiijl je het in je eerste post over omlaag gaan had. Daarna praat je over 1.9% procent stijging per graad celcius, iets wat een exponentieel verband suggereerd.

Daarna spreek je ineens over een lineaire stijging. Wat is nu meetwaarde en wat is theorie etc?

Ik ben de draad een beetje kwijt sorry :oops:

Reageer