Oplossen van metalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Oplossen van metalen

Misschien dat deze vraag al een eerder is gesteld. Ik weet dat je met koningswater gewoonweg alle metalen kan oplossen.

Nu ben ik binnekort jarig en ik heb zo mijn vermoedens over wat ik ga krijgen (mijn vrienden kennende) :oops: .

Mijn vraag hierbij is heel simpel: kan ik met accuzuur (37% Zwavelzuur) een ijzeren buis oplossen/een gat erin maken of is dit niet sterk genoeg hiervoor?

En als ik het goed heb gelezen kan ik met accuzuur wel beton oplossen/wegvreten.

Alvast bedankt. 8-[

Berichten: 162

Re: Oplossen van metalen

Zwavelzuur

Met koningswater zal je sneller succes hebben...

echter, PAS OP [!] bijde zuren zijn gevaarlijk,

draag persoonlijke beschermingsmiddelen; handschoenen, bril, labjas etc.

en werk in een zuurkast...

Groetjes Angela

Berichten: 5

Re: Oplossen van metalen

Maar het is dus wel mogelijk om het met accuzuur te doen??

De spullen heb ik hier liggen, alleen die zuurkast wordt een probleem :oops: .

bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplossen van metalen

Ik weet niet waarom je het per se met een zuur wilt doen? Als het je er om gaat om een gat in die buis te maken zou ik een andere oplossing kiezen.

Met dit soort chemicaliën speel je niet. Dat is vragen om moeilijkheden. En dat zeg ik echt niet omdat dat "het juiste" is om te zeggen, maar omdat ik wel eens de gevolgen heb gezien van brandwonden a.g.v. geconcentreerde zuren.

Edit: Waarom staat dit in 'Discussie'? Verplaatst naar Anorganisch.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Oplossen van metalen

Met accuzuur krijg jij geen gat in een ijzeren buis. Accuzuur is corrosief, maar het zal je behoorlijk tegenvallen hoe goed daar een metaal als ijzer in oplost. Dat wordt vooral een oefening in geduld :oops: . Met zoutzuur het zelfde verhaal.

Met accuzuur zal ook het wegvreten van beton erg tegenvallen. Initieel is er wel een reactie, maar er ontstaat een erg onoplosbare stof (gips, calciumsulfaat), die onderliggend beton afschermt van het zuur. Zoutzuur is beter geschikt daarvoor, maar ook dat gaat niet echt heel snel.

Ik zou als ik jou was maar gewoon de (beton)boor ter hand nemen en daar een gat mee maken.

Reageer