lichaamsgroei

Moderator: ArcherBarry

Reageer

lichaamsgroei

Tot welke leeftijd groeit het lichaam in de lengte. En hoe kan men merken dat men in de groei zit. Is het waar dat ziektes en botbreuken de groeien belemmeren?.

groetjes Sandra

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: lichaamsgroei

leeftijd: dat is afhankelijk van je genen.

zichtbaar: als je groeit produceert je ook bepaalde hormonen: groeihormonen.

er zijn ziektes die je groei belemmeren al dan niet genetisch bepaald, oa dwerggroei ook reuzengroei: immens groot door aanwezigheid van tumor in het hoofd
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: lichaamsgroei

Tot welke leeftijd groeit het lichaam in de lengte?
Dat is bij iedereen anders, de een is vroeg, de ander is weer laat.
En hoe kan men merken dat men in de groei zit.
Een van de bijwerkingen van in de groei zitten is het plots toenemen van de lichaamslengte :shock: Je kunt ook last krijgen van gewrichten, zoals je knie ofzo, dat noemen ze dan groeipijn.
Is het waar dat ziektes en botbreuken de groeien belemmeren?.
Volgens mij wel, het lichaam heeft zijn energie dan ergens anders voor nodig, waardoor minder energie in de groei wordt gestopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: lichaamsgroei

Je groeit doordat er aan weerszijden van lange pijpbeenderen groeikraakbeenschijven zitten. Zo'n schijven verdikken zelf niet, maar zorgen ervoor dat het bot langer wordt, en schuift zo zelf mee opzij. Het feit dat ze niet verdikken, komt doordat die schijven aan de ene kant aangevreten worden en verkalken, maar aan de andere kant van die schijf worden nieuwe cellen aangemaakt... Op een eind gaan die verkalkingsprocessen zoveel sneller dan de processen die nieuwe cellen aanmaken, zodat die groeikraakbeenschijf plots verdwijnt en enkel een epifysaire lijn achterlaten.

De activiteit van die groeikraakbeenschijf wordt vooral beinvloed door:

lichaamstemperatuur (na een flinke koorts kan een kind plots een stuk gegroeid zijn)

normale bevloeiing door bloedvaten

de voeding (veel ca en vitamine D zorgen voor snellere groei en steviger botten)

vitamines en hormonen (groeispurt in puberteit, maar hormonen zorgen er ook voor dat verkalkingsprocessen versnellen, daarom plotse stop van groeien)
Tot welke leeftijd groeit het lichaam in de lengte?
Een leeftijd kan men er niet direct op plakken, maar je blijft groeien tot die schijven langzaam aan verdwijnen
Is het waar dat ziektes en botbreuken de groeien belemmeren?.
Sommige ziektes kunnen de groei wel belemmeren. Nu, dwerggroei is een extreem voorbeeld, je hebt nl 2 soorten dwerggroei. Bij de ene vorm zijn er geen zo'n groeikraakbeenschijven aanwezig, zodat de lange pijpbeenderen niet groeien, maar de romp en het hoofd heeft dan een normale lengte wat leidt tot een gedisproportioneerd lichaam. Bij een andere vorm wordt het groeihormoon niet aangemaakt, zodat alle botten slecht weinig groeien.

Botbreuken belemmeren enkel de groei als de breuk ervoor zorgt dat die schijf onderbroken wordt. Als de dokter de botstukken dan niet in juiste positie ten opzichte van elkaar kan zetten, kan het zijn dat de groei van dat been belemmerd wordt, of dat het been scheef gaat groeien zodat je bepaalde bewegingen niet meer kan uitvoeren.

Zo, alles heeft dus uiteindelijk te maken met die groeikraakbeenschijven te maken. 'kHoop dat je het allemaal een beetje hebt kunnen verstaan... :wink:

Berichten: 73

Re: lichaamsgroei

Technieken voor het meten van groei:

levend gewicht

lichaamsmaten

visuele score

dilutietechniek

neutronenactivatie

probes

balansstudies

X-stralen en CT (computertomografie) ® X-rayCT

NMR (nucleaire magnetische resonantie)

ultrasonen

Op volgende link is er een heel hoofdstuk groeifysiologie terug te vinden: http://www.agr.kuleuven.ac.be/DP/fysiologi.../hfdst7pag1.htm

En da's ook meteen al wat ik er ooit van geweten heb :wink: Het is wel gebaseerd op dieren, maar ik veronderstel dat het voor mensen even goed geldt...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Re: lichaamsgroei

 vitamines en hormonen (groeispurt in puberteit, maar hormonen zorgen er ook voor dat verkalkingsprocessen versnellen, daarom plotse stop van groeien)


Vandaar dat gecrastreerde mannelijke dieren ook groter zijn dan hun intacte soortgenoten. Een os is groter dan stier ect. Castraten zijn bijhalve groter ook sierlijker (vrouwelijker) gebouwd.

Dit geld ook voor de mannen die vroeger jong gecastreerd werden om in het kerkkoor en het opera te kunnen blijven zingen en de ineugen o.a. in India.

Re: lichaamsgroei

Ik ben 22 jaar en ik heb het idee dat ik nog steeds groei. Ik ben in ieder geval het afgelopen jaar/2 jaar een centimeter gegroeid.

Verder heb ik ook wel eens last van mijn kniëen, zou dit een teken van groeipijn kunnen zijn?

Toen ik klein was, was ik regelmatig ziek. Ik had last van chronische bronchitis en door een verlaagde weerstand kreeg ik regelmatig te maken met griep en verkoudheid. Ik denk zo tegen het einde van de basisschool ben ik daar overheen gegroeid. Ik ben nu eigenlijk kerngezond. Nooit meer last van chronische bronchitis en mijn weerstand is ontzettend goed, eigenlijk nooit griep. Ik kan als het ware een poos in een snotterende en hoestende groep mensen gaan staan, zonder zelf aangestoken te worden.

Maar in ieder geval, op klassenfoto's van de schooljaren (basisschool en middelbare school) ben ik altijd één van de kleinsten (en ook dunsten). Nu lijkt het bij te trekken. In ieder geval wat betreft de breedte, maar de lengte weet ik dus niet zeker.

Dus kortom: is het mogelijk dat er nog een groei te verwachten is? Bijvoorbeeld in het kader van een inhaalslag? Ik heb wel eens verhalen gehoord/gelezen van jongens die nog groeiden tot hun 25ste.

Ik ben zelf nu 1m81, mijn moeder is 1m70 (ongeveer, in ieder geval niet kleiner) en mijn vader is 1m90 (ongeveer, in ieder geval niet kleiner).

Berichten: 1

Re: lichaamsgroei

hallo ik ben al 19 en ben nog maar 169 170 helaas en heb het gevoel dat ik nog steeds groei Mij vader is iets van 173

174 en me moeder 152 en kom van marokkaanse afkomst volgens die berekeningen op sites zou ik iets van 176 worden

mij zusje is al 14 en ze is 164 165 dat geeft tog al een teken dat ik ook lang word tog ?en ik lijk niet eens 19 lijk meer op een jongen van 17 of zo iets wat mij wel opgevallen is dat ik heel traag groei ,mischien ben ik gewoon een laadbloeier of zo en berijk pas later mij

definitife lengte wat denken jullie mensen ?

en mensen die meer info voor mij hebben

voeg mij maar toe op msn of mail me op xxxxxxxxxxxxx

edit Lala: Het posten van emailadressen is niet toegestaan. Gelieve de regels m.b.t. posten nog eens door te nemen. Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: lichaamsgroei

Neem in het vervolg even de regels door voor je wat post op een forum, dan had je geweten dat het bespreken van persoonlijke problemen en het posten van mailadressen niet is toegestaan. Dat eerste staat zelfs boven deze pagina.

Als je advies zoekt, ga dan naar een (huis)arts, daar is hij/zij voor :D
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer