Springen naar inhoud

Alcoholgehalte met dichtheid

• Log in om te kunnen reageren

RoyHaast

RoyHaast

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 17:55

Heej,

Voor school moet ik het alcoholpercentage bepalen van een bepaald soort bier. Nu weet ik dat dit met de dichtheid berekend kan worden. Maar op internet kan ik alleen formules vinden waarbij je de begin en eind dichtheid nodig heb.

Het probleem is alleen dat we alleen de einddichtheid hebben (bepaald met hydrometer, pyknometer).

Verder hebben ook nog het soortelijk gewicht van water en ethanol.

Op school hebben ze ons verteld dat het mogelijk is, alleen hoe houden ze geheim (of weten ze zelf niet).

Voorbeeld van formule:
((Begin SG - Eind SG) * 0,136) + 0,5 = Alcoholpercentage

(Gebruik van overige apparaten is trouwens verboden, zoals bijv gaschromatograaf)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 18:29

Dichtheden van water en ethanol zijn toch bekend? Die kan je gewoon opzoeken in een binas of wikipedia denk ik zelfs.

RoyHaast

RoyHaast

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 18:48

Ja die moesten we zelf opzoeken, daar moeten we waarschijnlijk nog iets mee doen. Anders laten ze die ons niet opzoeken denk ik zo...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 19:23

In bier zitten ook nog andere stoffen die de dichtheid kunnen veranderen. Alleen de dichtheid na gisting zal gewoonlijk niet genoeg zijn om het alcohol gehalte te bepalen. Maar misschien dat er voor "bier" een standaard dichtheidsformule is....

RoyHaast

RoyHaast

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 20:14

Ik heb heel het internet afgestruind voor formules, berekeningen, methodes ed. waarbij je alleen maar de eind SG (evt ander gegevens) nodig hebt om het alcoholpercentage te berekenen. Maar tevergeefs niets kunnen vinden.

Ik hoop dat er hier nog mensen bevinden die mij iets meer kunnen vertellen!

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 06:28

Als je het soortelijk gewicht hebt kun je direkt in een tabel (BINAS) het alcohol percentage aflezen.
Het soortelijk gewicht wat je hebt moet wel van alcohol met water zijn, niet van je bier!

Oftewel, destilleren zodat je een oplossing krijgt bestaande uit alcohol en water.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 22:36

Ik heb heel het internet afgestruind voor formules, berekeningen, methodes ed. waarbij je alleen maar de eind SG (evt ander gegevens) nodig hebt om het alcoholpercentage te berekenen. Maar tevergeefs niets kunnen vinden.

Ik hoop dat er hier nog mensen bevinden die mij iets meer kunnen vertellen!

Internet staat veel op, maar lang niet alles. Ga voor de gein eens langs bij een bierwinkel waar men ook spul verkoopt om zelf bier te brouwen. Ik weet zeker dat hun een antwoord op je vraag kunnen geven Geplaatste afbeelding

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2006 - 01:16

Hoi hoi,

Voor het vak fysische meetmethoden 1 heb ik ook een dergelijke opdracht gehad. Heb je al aan de praktische benadering gedacht? Ik bedoel dan zelf een ijklijn samenstellen van (malt) bier : alcohol?
Naarmate het fermentatieproces vordert en dus het alcoholpercentage stijgt, veranderd ook de samenstelling van het bier. Hier moet dus rekening mee worden gehouden. :oops:

Cheers!

Luders

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2006 - 15:38

Hoi hoi,

Voor het vak fysische meetmethoden 1 heb ik ook een dergelijke opdracht gehad. Heb je al aan de praktische benadering gedacht? Ik bedoel dan zelf een ijklijn samenstellen van (malt) bier : alcohol?
Naarmate het fermentatieproces vordert en dus het alcoholpercentage stijgt, veranderd ook de samenstelling van het bier. Hier moet dus rekening mee worden gehouden. :oops:

Cheers!

Luders

Het stijgen van het alcohol percentage heeft alleen in het begin met de fermentatie te maken. Als het bier gebotteld is, dan heb je ook nog fermentatie, hierdoor verandert het alcohol gehalte niet, alleen deze fermentatie bepaald wel een groot deel de smaak.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures