polymeersynthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

polymeersynthese

hallo allemaal,

weet iemand hoe de reactie verloopt uitgaande van benzeen naar fenol,dat door hydrogenering wordt omgezet naar cyclohexanol,wat op zijn beurt in aanwezigheid van salpeterzuur kan overgaan naar adipinezuur? (de reactie??)

Weet er ook iemand hoe het komt dat cyclohexanol niet onmiddelijk wordt geoxideerd tot adipinezuur en waarom er een NaOH-oplossing wordt gebruikt voor het opvangen van de nitreuse dampen? kan het zijn dat NaOH oplossing wordt gebruikt voor de neutralisatie van het gas??

alvast van harte bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polymeersynthese

De oxidatie met salpeterzuur splitst alkenen tot een dizuur. Je zult het cyclohexanol dus eerst om moeten zetten naar cyclohexeen. Enig idee hoe dit plaats kan vinden?

Voor je laatste vraag: Dat dient inderdaad voor de neutralisatie van de nitreuze dampen. Heb je enig idee waaruit deze dampen (voornamelijk) bestaan en op welke manier deze met een NaOH oplossing kunnen reageren?

Berichten: 61

Re: polymeersynthese

om van cyclohexanol naar cyclohexeen denk ik dat men water moet toevoegen. klopt dit??

nitreuze dampen bevatten voornamelijk NO en NO2,maar wat de reactie met NaOH is,is mij vreemd. Kan iemand me helpen??

met dank!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polymeersynthese

Bijna goed: je moet er juist water afgooien: C6H12O --> C6H10 + H2O :oops: .

Met vast NaOH doen de nitreuze dampen niet veel. Vergeet niet dat je ook water erbij hebt. 8-[

Reageer