Springen naar inhoud

Profielwerkstuk karamelisatie

• Log in om te kunnen reageren

Foon

Foon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 07:42

Ik doe mijn profielwerkstuk over karamelisatie, met als praktisch gedeelte toffees maken. Nou heb ik op Wikipedia meerdere reacties gevonden die bij karamelisatie een rol spelen:

1. evenwichtsvorming van de anomere en ringvormen van de suikers
2. hydrolyse van sucrose tot fructose en glucose (invertsuiker)
3. condensatie
4. intramoleculaire bindingen
5. isomerisatie van aldosen tot ketosen
6. dehydratiereacties
7. fragmentatiereacties
8. vorming van onverzadigde polymeren

We moeten al deze reacties uitleggen. Kunnen jullie mij misschien helpen door me wat uit te leggen over een of meer van deze reacties?

Heel erg bedankt alvast :oops:

xx Fiona

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

xsd

xsd

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 09:35

Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan
gewoon boter bruin bakken en dan een hoop suiker erbij beetjhu af laten koelen

jummie!!!!! :oops:

# Moderatoropmerking
Beryllium: goed om te weten, maar wat heeft de vraagsteller hieraan? Plaats alleen opmerkingen als je echt wat toe te voegen hebt.

Veranderd door Beryllium, 05 oktober 2006 - 10:05

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 10:11

De reacties die je opsomt zijn redelijk basale reacties uit de Organische chemie. Daarom denk ik dat je er op zich goed aan zou doen om een boek met de basis van de Organische chemie te zoeken.

Uit je lijstje zijn de nummers 2, 3, 6, 7 en 8 echte specifieke reacties.

Nummer 3: condensatie; waar denk je aan? Welke stof zou hier gevormd kunnen worden?

Nummer 4: intramoleculaire bindingen; da's geen reactie. Dit is meer iets dat wat zegt over de interactie van deeltjes.

Nummer 5, isomerisatie, is het proces waarbij de vorm van de moleculen verandert zonder dat er echt iets aan wordt toegevoegd of weggehaald: de nettoformule van het molecuul blijft hetzelfde.

Nummer 6, dehydratatie: zie nummer 3!

Nummer 7, fragmentatie: dat is het proces waarbij grote moleculen worden opgebroken in kleinere stukjes.

Nummer 8, polymerisatie: steeds hetzelfde molecuul wordt aan een 'broertje' gekoppeld en vormt zo een lanke keten van telkens dezelfde bouwsteen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Foon

Foon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2006 - 20:51

Hee, bedankt in ieder geval! Helpt me wel een eindje op weg! :oops:

Foon

Foon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 13:17

Okee, nieuw probleempje. Dat suiker C12 H22 O11 is, weten we. Maar wat is karamel? Wat voor stof is het?

En wat is het verschil tussen een toffee en karamel? Eigenlijk wilden we toffees maken, maar moet daarvoor de suiker ook karameliseren? Dat is namelijk wel een vereiste, eigenlijk...

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 13:33

caramel is gebrande suiker...structuur veranderding tjeee...weet ik niet.

Toffee is iets heel anders dan caramel. Een toffee is een snoepje. Dit kan caramel bevatten. Misschien kan je eens zoeken op recepten websites naar recepten om toffee te maken. Dan weet je ook of je moet gaan karameliseren.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 14:00

Caramel is een mengsel van oxidatieproducten van suiker, als je te ver door gaat verkoolt het uiteindelijk.
Caramel is een smaakstof en wordt oa gebruikt in carameltoffee maar ook in vla en pudding

Foon

Foon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 14:44

recepten hebben we al gevonden, maar daar staat eigenlijk niet in of het gaat karamelliseren. daar zijn die recepten niet erg duidelijk in.

enne, die oxidatieproducten van suiker, hoe zit dat dan?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 15:24

enne, die oxidatieproducten van suiker, hoe zit dat dan?

De chemie ervan weet ik niet mischien iemand anders, maar in de keuken werkt het prima.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 20:26

Caramel is geen zuivere stof. Je kunt daar geen eenduidige formule voor geven, net zo min als voor melk of benzine.

Foon

Foon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 20:28

nee, die indruk had ik al. wat voor stoffen zitten er dan wel in?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 20:45

oxidatieproducten van suiker. Verder kan ik je echt niet helpen.

Foon

Foon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 11:47

De reacties die je opsomt zijn redelijk basale reacties uit de Organische chemie. Daarom denk ik dat je er op zich goed aan zou doen om een boek met de basis van de Organische chemie te zoeken.

Uit je lijstje zijn de nummers 2, 3, 6, 7 en 8 echte specifieke reacties.

Nummer 3: condensatie; waar denk je aan? Welke stof zou hier gevormd kunnen worden?

Nummer 4: intramoleculaire bindingen; da's geen reactie. Dit is meer iets dat wat zegt over de interactie van deeltjes.

Nummer 5, isomerisatie, is het proces waarbij de vorm van de moleculen verandert zonder dat er echt iets aan wordt toegevoegd of weggehaald: de nettoformule van het molecuul blijft hetzelfde.

Nummer 6, dehydratatie: zie nummer 3!

Nummer 7, fragmentatie: dat is het proces waarbij grote moleculen worden opgebroken in kleinere stukjes.

Nummer 8, polymerisatie: steeds hetzelfde molecuul wordt aan een 'broertje' gekoppeld en vormt zo een lanke keten van telkens dezelfde bouwsteen.

gaat dit om de condensatiereactie van glucose en fructore tot sucrose? oftewel, het tegenovergestelde van de hydrolyse? ik kan niet bedenken wat het anders zou zijn, maar het lijkt me zo onlogisch - zo krijg je toch gewoon weer suiker?

hellup, hier komen we niet uit!

het gaat om aldosen en ketosen. nou kan ik nergens duidelijk vinden wat wat precies is. wel aldehyden en ketonen, maar is dat hetzelfde? lijkt me toch niet...

voor nu mn vragen, de rest moeten we nog naar kijken. als iemand me PLEASE zou kunnen helpen..? :oops:

Fiona

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures