Gecontroleerd opwekken van knalgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Gecontroleerd opwekken van knalgas

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met m'n profielwerkstuk, voor m'n eindexame jaar 5Havo. Ik wil een voertuigje laten reiden op stuwenergie, die op een scheikundige manier word opgewekt. Ik had bedacht dat ik hiervoor iets in de richting van elecrolise zou kunnen gebruiken, en ontdekte het principe van knalgas, het onstaan van H2+O2. Dit kan bij het opladen van een ouderwetse auto-accu, bij het opladen, en voor zover ik het begreep bij aanwezigheid van extra water (water vormt nat de basis van het accu mengsel maar er zou extra aanwezig moeten zijn om het gas te doen ontstaan).

Mijn idee was dus om een opstelling te maken met twee accu's, een van 12 en een van 16 volt, en dan de 12 op te laden met de 16. Als ik hier een op schakelaar tussen zet kan ik zelf bepalen wanneer het gas onstaat en wanneer niet.

Maar mijn vraag is of iemand me kan vertellen welk proces nou het ontstaan van het gas veroorzaakt. Ik heb een andere topic gevonden maar dit niveau lag te hoog voor me, dat volgde ik niet. Ik begrijp dat het te maken heeft met electrolyse en redox reacties, maar ik snap niet echt waarom daar deze twee gassen ontstaan, en aan welke voorwaardes de opstelling moet voldoen om de gewenste reactie te laten verlopen.

Sorry voor 't lange verhaal, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt,

Jasper Kennis

Berichten: 915

Re: Gecontroleerd opwekken van knalgas


Berichten: 3

Re: Gecontroleerd opwekken van knalgas

Ja dit was dus enigzins boven m'n nivau. maar ik heb een andere topic ontdekt en daar heb ik wel wat aan (ik begrijp t nu ook een stuk beter, handig voor m'n exame :oops: ) Toch bedankt hoor.topic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gecontroleerd opwekken van knalgas

Pas op! Met knalgas kun je geen gecontroleerde voortstuwing krijgen.

Reageer