APLC-tablet met HPLC

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 31

APLC-tablet met HPLC

Hallo,

Ik ben al bezig om phenacetine en aspirine en cafeine in APC-tablet met HPLC te bepalen. Ik heb salicylzuur(3 graam in 100ml methanol oplossing) gebruikt als interne standaard. Ik heb uit het chromatogram resultaat een brede piek en hoog van saliycylzuur gekregenen. Dus ik moet ervoor zorgen om een kleine piek , klein en scherp van krijgen. Er moet eigenlijk met zijn concentratie maken. Dus welke concentratie is?

Bedankt voor een reacite..........

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: APLC-tablet met HPLC

3 gram in 100 ml = 30 gram/l, ik denk dat de concentratie veel te hoog is en je last hebt van carry-over van je monster. Los maar eens 300 mg in 100 ml op en prik deze nog maar eens, je zal zien dat dat een stuk beter gaat.

Wat voor eluens gebruik je? .Ik denk dat een 50-50 Methanol/water mengsel een goed begin is (ervan uitgaande dat je met een C18 kolom werkt).
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 278

Re: APLC-tablet met HPLC

foad schreef:Hallo,

Ik ben al bezig om phenacetine en aspirine en cafeine in APC-tablet met HPLC te bepalen.
Ehh,

"ROTER APC (als voorbeeld deze tablet)

Samenstelling

Eén tablet bevat 250 mg acetylsalicylzuur,250 mg paracetamol en 50 mg coffeïne als werkzame bestanddelen." link APC tablet

Phenacetine zal je er denk ik niet in vinden... Je kan deze stof wel als interne standaard gebruiken.

"Summary

Phenacetine is a painkilling drug. Since 1984 it isn't allowed to use phenacetine in painkillers anymore because of its harmfull side effects. We've used the MECC-technique to determine if phenacetine was present in several painkillers. Aspirin, caffein and paracetamol are the most used components in pain-killers. We've determined the pseudo-mobility of these components to identify the components in painkillers.

The pseudo-mobility's of aspirin and phenacetine differ too little to be sure which peak belongs to which of these two components. Aspirin hydrolyses in water, which gives an extra peak, namely salicylic acid. If this extra peak is visible, it's clear that the painkiller contains aspirin. The technique could be improved by using more SDS in the BGE or by using splicing-technique." link phenacetine

zoals je ziet is phenacitine niet zo goed voor je.

EDIT: acetylsalicylzuur zet om in salicylzuur, dus salicylzuur niet als interne standaard gebruiken. Phenacitine kan wel als interne standaard.

en zie dit topic

EDIT2: waarom staat dit onder gaschromatografie als het HPLC is??

Berichten: 31

Re: APLC-tablet met HPLC

Nee, de verhouding van de loopvleistof is 40/57.5/2.5 methanol/water/azijnzuur.

Toch met C18 kolom.

Berichten: 278

Re: APLC-tablet met HPLC

Ik gebruikte fosforzuur ipv azijnzuur, dacht dat azijnzuur ook een niet leuke reactie deed voor je analyse.

Berichten: 2.399

Re: APLC-tablet met HPLC

Het gebruik van azijnzuur zou ik afraden, wat is de rede voor deze toch opmerkelijke keuze?

Verder overlaad je de detector (geen carry over wat jeroen suggereert), probeer eens het volgende, dan leer je meteen het dynamisch bereik van de HPLC kennen.

Maak de oplossing die je hebt, en verdun deze

10x

100x

1000x

10.000x

en schiet deze allemaal op de HPLC en kijk dan eens wat een goed signaal geeft, en reken dan de molariteit / concentratie uit van de oplossing die je geanalyseerd hebt.

Berichten: 278

Re: APLC-tablet met HPLC

Napoleon1981 schreef:Het gebruik van azijnzuur zou ik afraden, wat is de rede voor deze toch opmerkelijke keuze?
Acetyl Salicylic acid + Water → Salicylic Acid + Acetic Acid

hydrolyse

Berichten: 2.399

Re: APLC-tablet met HPLC

Het ging over de mobiele fase.... Denk je hydrolyse in de HPLC tegen te gaan op deze manier door het evenwicht af te laten lopen (volgens mij is dat er niet eens) of wat bedoel je?

Berichten: 278

Re: APLC-tablet met HPLC

azijnzuur uit mobiele fase wat met salicylzuur (zijn keuze voor interne std) reageert? zo staat het in de reactie. of denk ik verkeerd?

Berichten: 2.399

Re: APLC-tablet met HPLC

Volgens mij wel, je beide producten staan nu achter de pijl.

Berichten: 278

Re: APLC-tablet met HPLC

Ik kon die dubble pijl nergens vinden...

maar je mag het van mij vertellen, organisch is niet mijn ding.

Berichten: 2.399

Re: APLC-tablet met HPLC

Mijnes ook niet, maar het lijkt mij niet dat dit een evenwicht is.

Als het wel zou optreden (dit is dus hypothetisch) dan zou het nog niet slim zijn, omdat je beter een bepaald eindpunt nemen kan, dan je analyse te baseren op een delicaat evenwicht met de mobiele fase, wat natuurlijk nooit een robuste analyse geven kan.

Berichten: 278

Re: APLC-tablet met HPLC

Hmm,k. Misschien leuk om die evenwichtpijl toe te laten voegen bij 'symbolen' door de moderators??

Er is dus altijd wel omzetting, maar door met pH te spelen hou je dit zo klein mogelijk dan? Wat zo jij dan gebruiken ipv azijnzuur?

Foad is er stil van hè

Berichten: 2.399

Re: APLC-tablet met HPLC

Ik denk niet die die hydrolyse een probleem wordt bij een analyse van 5 minuten in een HPLC.

Ja ik zou ook iets als fosforzuur gebruiken. Zelf gebruik ik ook wel vaak formic. Azijnzuur kan dan ook wel, maar stinkt zo erg. Enige rede die ik kan bedenken is dat het misschien even minder vluchtig is dan formic. Dus beter in de mobiele fase blijft.

Berichten: 31

Re: APLC-tablet met HPLC

Ik zal zonder interne standaar salicylzuur een oplossing verduning maken, want uit het chromatogram resulaten ging er de pieken van zowel acitylsaliyclzuur(aspirine) als salicylzuur elkaar overlappen. bedankt voor

Reageer