[scheikunde] Waterafname

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Waterafname

Voor het project van microbiële ecologie moeten we een waterstaal afnemen onder steriele omstandigheden, maar eigenlijk is er niet veel over te vinden. Dus wij moeten in een waterweg op verschillende plaatsen een waterstaal afnemen. Dit moet onder steriele omstandigheden gebeuren omdat we het kiemgetal moeten bepalen via de gietplaatmethode en we moeten ook een membraanfirbatiemethode uitvoeren en zo. Dus ons staal moet echt steriel zijn. Ons idee is eigenlijk om een steriel fles helemaal in het water te dompelen, de dop er af te doen, water er in laten stromen en dan onder water de dop er weer op doen, maar we zijn niet zeker van onze beredenering. Heeft er iemand een idee hoe je kan het steriel kan doen. En ja hoe kunnen we die potjes steriel maken? autoclaveren of in de droogstoof ofzo? en ja sorry dat ik zo vlug na elkaar 2 post open. Ik heb juist de forumregels hier over gelezen. We zijn met 4 mensen aan het opzoeken over dat project en we zijn al bezig van 8u45 dus wij doen wel moeite om dingen op te zoeken. We vinden gewoon bitter weinig over die staalafname en daarom rekenen we nu op jullie deskundig afvies of jullie ervaring hier mee.

Berichten: 181

Re: [scheikunde] Waterafname

Hallo,

Ik zelf ben géén bioloog, maar - geloof me aan een "klokhuis-uitzending" (of een vergelijkbaar programma - uit de '90-er jaren) te herinneren:-

Neem je 'steriële' potje mee in het veld / naar de beek - open deze en vul het met water, giet het water er weer uit - en herhaal dit ca. 2-3x - dan je potje goed sluiten - en klaar ben je ...

Gegroet,

Martin

PS: - het autoclaveren van een 'schoon' monster-potje moet voldoende zijn ...

Reageer