fosfaat bepaling voor wateronderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

fosfaat bepaling voor wateronderzoek

Weten jullie toevallig.

wat voor effecten voor het water heeft een te hoge of een te lage fosfaat.

met name de waterkwaliteit en de waterplanten.

alvast hartelijk dank

Floris de jonge mulock houwer

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: waarom staat dit bij 'Discussie'??</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: fosfaat bepaling voor wateronderzoek

Een hoog fosfaatgehalte heeft invloed op het algengroei in het water en kan gevolgen hebben voor het zuurstof gehalte.
Fosfaat

Fosfaat hoort in het water thuis. Het is een voedingsstof voor algen en waterplanten.

Bij een teveel aan fosfaat kan overmatige algen en/of waterplanten groei plaatsvinden. In sloten uit dit zicht meestal door een dikke krooslaag. Onder de krooslaag is vrijwel geen leven aanwezig. In meren en plassen uit het teveel aan fosfaat meestal door overmatige algengroei.
Tenminste dat dacht ik ook totdat ik via wikipedia zie hier er achter kwam dat fosfaat nog wel meer belangrijke rollen spelen bij het leven in het water.

Hierover heb ik nog niet iets concreet gevonden.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fosfaat bepaling voor wateronderzoek

Meer fosfaat zorgt alleen voor algenbloei als het de beperkende stof is. Ik geloof dat ijzer tegenwoordig het missende mineraal is; ik heb tenminste een verhaal gelezen over ijzerdoping op zee.

Fosfaat is een hele tijd hot geweest omdat het vroeger in wasmiddelen zat, en via de ongezuiverde riolering kwam daarvan een deel in het oppervlaktewater waar het voor hypertrofiering bleek te zorgen. Alleen was fosfaat in wasmiddel slechts ca. 7% van de fosfaatbelasting voor het milieu, en waren de complexvormende alternatieven ook niet altijd milieulievertjes (maakten zware metalen los uit slib).

Reageer