reactievergelijkingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 52

reactievergelijkingen

Hallo mensen,

Ik heb nu een opdracht van school en die luid zo"Stel de reactie vergelijking op voor de verbranding van propaan (C33H8) ; Gebruik hierbij het schema het de 6 stappen. Bij de reactie worden koolstofdioxide en water genoemd.

Ik snap er helemaal niks van.

Zou iemand mij dit kunnen uitleggen, stapsgewijs graag met veel uitleg.

Alvast bedankt.

Groeten,

Martin nuij

Berichten: 2.399

Re: reactievergelijkingen

Misschien zou het helpen als je ons dan ook even het schema gaf en je eigen denkwijze en waar je precies vast loopt.

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

Dit is een voorbeeld van een schema met H2O.

Deze staat ook als voorbeeld in mijn boek, daarom neem ik hem.

1) Uitgaanstof ---->>>Producten.

Water ----->>>Waterstof en zuurstof

2) In formules met fase aanduiding:

H2O(l)--->>>H2 + O2

3) Een tekening van H2 en O2

4) Aan de rechterkant van de pijl (na de reactie) staan 2 H atomen. Links (voor de reactie) staan er ook 2; dat klopt. Het aantal zuurstof atomen klopt niet: links staat 1 O atoom, rechts staan er 2. Wanneer er links een tweede H2O molecuul bijgeplaatst wordt, is het aantal O-atomen "kloppend"gemaakt.

5) Echter, nu klopt het aantal H-atomen niet meer. Er moet rechts een extra H2 molecuul getekend worden.

Nu kloppen zowel de O-atomen als de H-atomen.

In formule:

2 H2O --->>>2 H2(g) + O2

6) Controleer of de aantallen atomen van iedere soort links en rechts gelijk zijn: 4 . H + 2 . O --->>> 4 . H + 2 . O (klopt)

Door de coefficient te veranderen is de vergelijking "kloppend" gemaakt.

Ik snap punt 2, 4, als u daat veel over wilt uitleggen.

Alvast bedankt,

Groeten,

martin nuij

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

ik snap punt 2 en 4 niet!!!!!

groeten,

Martin nuij

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijkingen

Wat snap je er niet aan? Dat water bestaat uit waterstof en zuurstof?

Berichten: 73

Re: reactievergelijkingen

en punt 2: water is, als het uit de kraan komt, meestal vloeibaar :oops:

dus de 'l' van Liquid...

8-[

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijkingen

Wat is dat nou weer voor methode. Die methode werkt lang niet altijd. Als je het probeert met deze reactie, dan blijf je eindeloos in cirkeltjes redeneren, maar je krijgt hem nooit kloppend!

CH3ONa + NaClO2 + HCl --> COCl2 + NaCl + H2O

Probeer maar eens om de coefficienten van deze reactievergelijking te bepalen voor de verschillende stoffen. Het is een eenvoudige reaktievergelijking en toch kom je er niet uit met de methode van die 6 stappen, waarbij je steeds weer corrigeert, dan aan de ene kant en dan aan de andere kant.

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

CH3ONa + NaClO2 + HCl --> COCl2 + NaCl + H2O

3 CH . O . Na + Na . 2 Clo + H . Cl ---->>> C . O . 2 Cl + Na + Cl + 2 H . O

Klopt dit???

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: reactievergelijkingen

Nee, dit klopt niet.

Het is namelijk, om te beginnen, niet 3x CH, maar 1x C en 3x H bij CH3ONa.

"Clo" is geen element!

Ik vind het maar een rare methode, maar dat kan aan mij liggen hoor.

Even terug naar je originele vraag; uitleg van punten 2 en 4 van je stappenplan.

2: Gebruik formules en fase-aanduiding.

Wat snap je hier niet van? Hoe je van een naam een formule maakt? Of wat de formule is?

4: Kloppend maken.

Laten we eerst zorgen dat je stap 2 snapt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

Hoi,

Ik snap inderdaad punt 2 niet.

H2O --->>> H2 O2

Hoe kan het H2 O2 worden terwijl het H2O2 is.

H2O2 is waterstofperoxide, EN GEEN DRINKWATER!!!

Dus hoe kan dat.

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

Deze zin is fout:

Hoe kan het H2O2 worden terwijl het H2 O is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: reactievergelijkingen

Je bent niet helemaal duidelijk, in je voorbeeld boven staat toch: H2O en niet H2O2?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

wel

er staat H2O --->>> H2 + O2

Dus dat is toch waterstofperoxide.

Hoe kun je van H2O H2 + O2 maken tewijl je maar 1 zuurstof atoom heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: reactievergelijkingen

OK, terug naar het begin. Ik denk in ieder geval dat je je Chemlevel maar wat terug moet zetten, want daardoor ging ik uit van meer kennis.

Er staat: H2O --> H2 + O2. Dat is niet, niet, hetzelfde als H2O --> H2O2 !!

Er vindt een chemische reactie plaats; dat houdt in, dat de atomen zich herschikken tot andere moleculen. Waarom dat gebeurt is nu niet belangrijk.

Het is zo, dat er geen atomen verloren mogen gaan of uit het niets mogen verschijnen. Dit houdt in, dat er dus soms andere verhoudingen aan de rechterkant van de pijl staan t.o.v. de linkerkant. 1 molecuul links kan bijvoorbeeld reageren tot wel 10 verschillende moleculen aan de rechterkant.

Terug naar je voorbeeld.

Je weet, dat er H2 en O2 wordt gemaakt. Dat is gegeven en daar wijk je dus niet van af, punt. Wat je moet doen om de reactievergelijking te laten kloppen, is bepalen hoeveel water er weggaat, en hoeveel waterstofgas (H2) en zuurstofgas (O2) er voor in de plaats komt.

Je ziet, dat 1 molecuul water maar 1 atoom zuurstof heeft.

Hoeveel moleculen water heb je nodig om 1 molecuul O2 te maken?

Edit: fout in subscripts.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: reactievergelijkingen

2 moleculen

Reageer