Springen naar inhoud

Welke reactie is dit?

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 14:39

ik ben aan het expirimenteren met salpeterzuur en ik doe er aluminium in en er ontstaat een reactie.maar ik kan ze niet vinden.
word er aluminiumnitraat gevormd?(blauwe vloeistof)
kan iemand mij helpen.

HNO3 + Al ----------> (Al2O3?) + ?

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Ik heb je topic meteen verplaatst, ik zie niet in wat dit met discussie te maken heeft :oops:

Veranderd door Beryllium, 08 oktober 2006 - 21:19

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 17:11

De chemie van aluminium wordt beheerst door de neiging Al3+-ionen te vormen. Deze zijn in het algemeen niet erg oplosbaar. In salpeterzuur lost aluminium op onder vorming van het nitraat Al(NO3)3. Een oplossing van alumimiumnitraat is in zuur milieu stabiel maar bij verhoging van de zuurgraad slaat het hydroxide Al(OH)3 neer. Deze verbinding is echter amfoteer: bij verdere verhoging van de pH gaat het weer in oplossing als aluminaat:

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminium

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 21:08

ik ben aan het expirimenteren met salpeterzuur en ik doe er aluminium in en er ontstaat een reactie.maar ik kan ze niet vinden.
word er aluminiumnitraat gevormd?(blauwe vloeistof)
kan iemand mij helpen.

HNO3 + Al ----------> (Al2O3?) + ?

Wat jij in het salpeterzuur hebt gegooid is zeker geen zuiver aluminium. Aluminium ionen zijn kleurloos. Waarschijnlijk zit er aardig wat koper in dat materiaal dat jij in het salpeterzuur hebt gegooid. Dat geeft blauwe ionen.

Maar even een andere vraag. Ben je je bewust van de gevaren van dergelijke experimenten. Salpeterzuur is zeer schadelijk voor de huid. De bruine dampen die vrij komen bij het toevoegen van het metaal zijn ook uitermate giftig en kunnen in eerste instantie als niet-irriterend worden ervaren, maar een etmaal later tot longembolie leiden. Weet wat je doet.
De reden waarom ik deze (misschien wat overbezorgde) post schrijf is dat gezien jouw vraag, je kennis van de gebruikte stoffen niet erg groot is, en dan wil ik ook zeker weten dat er geen gekke dingen gebeuren.

Om terug te komen op je vraag:

Er ontstaan Al3+ ionen in oplossing en je krijgt een mengsel van NO en NO2 gas. Dat laatste geeft bruine dampen. Al3+ is kleurloos. Inderdaad is het zo dat Al3+ ionen bij hogere pH de neiging hebben om te hydrolyseren. Er ontstaat dan wit vlokkerig Al(OH)3 en zuur.
Aangezien jij een blauwe oplossing kreeg denk ik dat er veel koper in je metaal zat. Aluminium poeder, dat gebruikt wordt voor maken van metaalverf bevat aardig wat koper, waardoor het een iets goudachtige kleur krijgt. Heb je zoiets gebruikt?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 10:49

bedankt voor de tip van de veiligheid.
Ik heb inderdaad niet het materiaal dat nodig is om veilig te kunnen werken. :oops:
maar ik ben wel heel voorzichtig gevaarlijke proeven doe ik niet en ik doe ze allemaal buiten voor de verluchting.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures