voetbalstructuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

voetbalstructuur

Hallo,

De voorbije les chemie, mochten we wat prullen met de atoommodelletjes. Ik en een vriend dubbelen ons jaar, en waren al redelijk snel klaar met de relatief gemakkelijke opdracht. We waren zomaar wat grappige moleculen in elkaar ant steken, tot ik op het id kwam om er een "voetbalstructuur" mee te maken. Ik begon met een vijfhoek te maken uit koolstoffen met enkelvouwdige bindingen ertussen. Net zoals bij een voetbal, maakte ik aan een zijde van de vijfhoek een ander vijfhoek, en nog één .. Tot er een bol ontstond. Elke koolstof was drie maal gebonden, dus zette ik er overal een waterstof aan de bijtenkant bij op. Op deze manier is elke koolstof 4 keer gebonden. ( foto post ik nog wel )

structuurformule: C19H19

Ik vroeg me af, Komt deze stof in de natuur voor ? Of enkel in labo's ?

Is dit wat men een dendrimeer noemt ? Of heeft het een andere naam, zo ja welke .. En hoe gaat de naamgeving practisch in zen wekr bij bolvormige structuren ?

Bedankt, alle informatie is welkom

ciao

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: voetbalstructuur

Ik kan geen enkele info vinden over jouw molecuul, zelfs niet over de formule C19H19.

Misschien is dit iets voor je:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fullerenen

Als je je molecuul patenteert en het wordt in de toekomst gemaakt, dan heet het Charlewiekereen. :oops:

Berichten: 3.145

Re: voetbalstructuur

Die foto wil ik zeker wel eens zien. Ik ben benieuwd hoe je 19 atomen op die manier aan elkaar krijgt. Zit er niet heel veel spanning (veerkracht) in het model, wat een indicatie is voor instabiliteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: voetbalstructuur

Jullie kunnen niet tellen, de kleinste bal die ik zo kan realiseren is C20H20.

Berichten: 4

Re: voetbalstructuur

Ik zal me idd vergist hebben, zal het morgen nog eens natellen

toch bedankt

Berichten: 448

Re: voetbalstructuur

Ik vroeg me af, Komt deze stof in de natuur voor ? Of enkel in labo's ?


Fulerenen worden geproduceerd bij verbranding. Ze komen dus in de natuur voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: voetbalstructuur

C20H20 is geen fullereen. Misschien zou je het hypothetisch een fulleraan kunnen noemen.... Fullerenen zijn verbindingen van uitsluitend koolstofatomen, uitgezonderd als ze gederivatiseerd zijn.

Fullerenen zijn gemaakt uit gefuseerde benzeenringen, ofwel opgekromd grafiet. De meest stabiele zijn C60 en C70. Ze kunnen wel kleiner worden gemaakt (per 2 C's, dus altijd even), maar C20 is te klein, lijkt me.

Wat je hier hebt gemaakt is dodecahedraan. http://en.wikipedia.org/wiki/Dodecahedrane

Berichten: 50

Re: voetbalstructuur

Het is trouwens helemaal geen dendrimeer. Een dendrimeer is een structuur die uitgeschreven, plat in het vlak, een vertakkende boom lijkt. In werkelijkheid wordt deze structuur dan inderdaad vaak bolvormig. Een dendrimeer is dus eigenlijk een polymeer dat opgebouwd wordt door gebruik te maken van bouwstenen die zelf nog verder kunnen reageren en dit automatisch doen met een vertakking. Dit trekt een beetje op hypervertakte polymeren maar is niet helemaal hetzelfde omdat dendrimeren automatisch een vertakkingsgraad van 100% vertonen, waar hypervertakte polymeren dit niet noodzakelijk (zelfs meestal niet) hebben.

Uw bolvormige structuur is geen polymeer, en dus geen dendrimeer. De naamgeving van bolvormige structuren is een ander geval, en dat is niet eenvoudig uit te leggen. Het komt hier op neer: Als je het vind of beschrijft, dan wordt het meestal een korte naam gegeven omdat de volledige naam zo oneindig lang en moeilijk is dat er niets mee aan te vangen is. :oops:
Poing

Reageer