Uitvoering van roest op koperbuizen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Uitvoering van roest op koperbuizen.

Beste mensen.

Ik ben aan mijn casemod bezig, waarvan de basis frame komt te bestaan uit koperen buizen met (messing?) koppelstukjes.

Nu wilde ik graag ijzer roest op dit koperen frame hebben. Maar ik heb tot nu toe niks gevonden waarmee je dat kant-en-klaar kunt doen. Bijvoorbeeld met ijzer spray (er bestaat wel zink-spray) of roestachtige verf of zoiets.

Als iemand dit wel weet laat maar weten dan! :oops: dan hoef ik ook niet een hele omweg te maken zoals deze proef hieronder die ik even wilde beschrijven:)

Doel:

Roest op koperen buizen

Benodigdheden:

-Zink-Spray

-Ijzerchloride, Fe(II)Cl -of- Fe(III)Cl

Wat mijn idee was:

Ik wilde geen koperroest, anders was ik zo klaar, maar ijzer roest.

Nu kwam ik op het volgende idee:

1. Met Zink-Spray de koperen buizen met een zink laagje voorzien (als dit goed hecht aan het koper (mss opschuren), zo niet een eventuele primer).

Waarom? Omdat een Redox met Koper en Ijzer-ionen niet verloopt omdat Koper edeler is.

2.Deze met een Zink-laagje gespoten koperen buis in een waterbak leggen met een Ijzerzout (Ijzerchloride?). Dus er bevinden zich in de bak met water:

-H2O

-Fe2+ + Cl-

-Zn

-Cu (Het koper reageert niet met de Fe2+-ionen.

Waarbij de volgende Redox dus in princiepe wél plaats kan vinden:

Zn + Fe2+ --> Zn2+ + Fe

Ik weet niet hoelang dit precies duurt, maar er zou zich na enige tijd dus een ijzer-laagje op de met zink gespoten gedeelten moeten bevinden.

3.Nu nog laten roesten :-)

Omdat ik niet wil wachten totdat het ijzer gaat roesten door het buiten te laten liggen, wil ik dit proces versnellen.

Dus om ijzerroest, FeO, Fe(OH)3, te krijgen:

Een electrolyse uit voeren, door de buis in een bak met (gedemineraliseerd) water te leggen? kan dit?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes Randy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Uitvoering van roest op koperbuizen.

Hoi Randy. Dit klinkt als een lastig experiment, waarvan mensen hier misschien niet inzien waarom je dit zou willen. Kun je uitleggen waarom je dit zo wilt maken? Misschien zijn er wel eenvoudigere alternatieven....

Berichten: 2

Re: Uitvoering van roest op koperbuizen.

SuicideJunky schreef: Beste mensen.

Ik ben aan mijn casemod bezig, waarvan de basis frame komt te bestaan uit koperen buizen met (messing?) koppelstukjes.

Nu wilde ik graag ijzer roest op dit koperen frame hebben. Maar ik heb tot nu toe niks gevonden waarmee je dat kant-en-klaar kunt doen.
hey, rwwh.

Dat heb ik bovenin toch geschreven van mijn post? Waarom ik dat wil is simpelweg omdat ik een roest-effect voor mijn casemod wilde hebben :oops:

Maar inderdaad er zijn eenvoudigere alternatieven > roestverf!

Dus bij deze hoef ik niet per se antwoord te hebben maar zou mss wel leuk zijn of die proef inderdaad zou lukken?

Groetjes, Randy

Berichten: 1.379

Re: Uitvoering van roest op koperbuizen.

Het antwoord kan eenvoudig zijn:

De reactie zink + Fe(II)-ionen tot Zn-ionen en ijzer zal niet verlopen. Als je het niet gelooft probeer het dan eerst eens met een proefstukje zink in een ijzersulfaat-oplossing.

Daar zijn twee redenen voor:

1. De zuurstof uit de lucht zal, via het redoxkoppel Fe(II)/Fe(III) het zink-metaal langzaam oxyderen.

2. De Fe(II)2+ ionen kunnen slechts met grote overspanning tot ijzer worden gereduceerd. Met een eenvoudig verdringingsproefje lukt dat niet.

Het is dus een kinetisch probleem.

We zien hier dus het bezwaar om de z.g. spanningsreeks ook "verdringingsreeks "

te noemen. Dit suggereert dat wat thermodynamisch mogelijk is ook kinetisch wel zo zal verlopen. Niet dus, in dit geval.

Bij edele metalen, inclusief koper en kwik, lukt het wel een beetje ze door verdringing af te scheiden. Dank zij de geringe hydratatieenergiebij deze ionen. Maar met ijzer zal het zeker niet lukken. Probeer het eens via de thermische ontleding van ijzer-oxalaat. De kunst is het allemaal goed te laten hechten aan het onderliggende koper. Dan kun je er eventueel ijzeroxyde van maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer