Intensieve versus extensieve staat.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Intensieve versus extensieve staat.

Hallo,

Men zegt mij voor het beschrijven van de intesieve staat van een systeem men intesieve variablen nodig heeft. Maw woorden variablen onafhankelijk van de groote van een systeem.

Nadien verteld men mij dat indien men de extensive staat van een systeem wilt beschrijven dat men dan extensieve variablen nodig heeft met daarbij zeker één intensieve Waarom eigenlijk?

Wie kan mij hierbij helpen? Groeten Dank bij voorbaat.

Berichten: 1.379

Re: Intensieve versus extensieve staat.

Ik zie niet goed in wat er eigenlijk beschreven moet worden. Ik denk dat U voor het begrip van Uw termen eerst eens terug moet naar de basis van de thermodynamica.

Daar zien we dat er extensieve grootheden zijn ( volumen V, en entropie S) die evenredig zijn met de grootte van het systeem en intensieve grootheden ( druk P, en

temperatuur T) die onafhankelijk zijn van de grootte van het systeem.

De intensieve variabelen zijn niet stof-afhankelijk en, bij evenwicht, overal in het systeem gelijk.

De extensieve grootheden zijn additief. De waarden ervan zijn de som van de waarden van de samenstellende delen.

Tot de intensieve variabelen behoren ook grootheden als bijvoorbeeld oppervlaktespanning en viscositeit. Mijn vraag blijft echter: Wat moet er beschreven worden? Heeft U een concreet systeem voor ogen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.589

Re: Intensieve versus extensieve staat.

tja ik heb enkel dit stukje tekst:

Afbeelding

Ziet hier iemand meer in? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Intensieve versus extensieve staat.

Dat je niet kunt lezen? Er staat in de tekst dat je tenminste één extensieve variabele nodig hebt, jij vroeg waarom je minstens één intensieve variabele nodig hebt. Je hebt dus geen intensieve variabele nodig.....

Berichten: 2.589

Re: Intensieve versus extensieve staat.

en dan geeft de breuk van twee extensieve een intensieve?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Intensieve versus extensieve staat.

Er staat in je tekst: "the ratio of two extensive variables is an intensive variable". Dus dan lijkt me dat correct.

Ze geven dichtheid als voorbeeld; o.a. te definieren als g/dm3. Dat is dus massa/volume: een ratio van 2 extensieve variabelen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Intensieve versus extensieve staat.

En dat is logisch ook: Als twee eenheden A/mol en B/liter zijn (beide iets per hoeveelheid, bijvoorbeeld kilojoule per mol en kilometer per liter), en je deelt ze op elkaar krijg ja A/B liter/mol, en dat is een nieuwe eenheid die onafhankelijk is van de hoeveelheid.

Berichten: 2.589

Re: Intensieve versus extensieve staat.

het begint me ook logischer te worden hoe verder ik nader ik dat boek.

Bedankt mannen. Groeten.

Reageer