Springen naar inhoud

[scheikunde] Werken met massaprocent

• Log in om te kunnen reageren

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 16:15

Ik ben bezig met oplossingsberekeningen waarbij ik steeds moet gaan uitrekennen hoeveel gram ik van dergelijk product moet toevoegen aan water.

Het lukt me voor volumeprocent maar niet voor massaprocent.

Vraag: Hoeveel g Na2S2O3.5H20 moet men oplossen in 2,5 l water om 10%(G/G) natriumthiosulfaatoplossing te bekomen?

Ik veronderstel dat 10% staat voor 10g Na2S2O3 in 100 g van de natriumthiosulfaatoplossing.

Verder lukt het niet. Meestal probeer ik nu de molariteit van de oplossing te berekenen en dan aan de hand van de molariteit het aantal mol per volume-eenheid te berekenen en omrekenen met de molmassa naar het aantal gram.

In dit geval lukt het mij echter niet direct om om te rekenen naar molariteit. Kan iemand mij opweg zetten of de oefening gedeeltelijk oplossen?

Alvast dank;
Pieter

Veranderd door Nitroxxx, 08 oktober 2006 - 16:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 16:33

Je veronderstelling is juist. Vergeet alleen niet dat je (juist) veronderstelt: 10 g Na2S2O3 per 100 g oplossing, maar dat je Na2S2O3.5H2O moet oplossen...

Om van 100 g oplossing naar ml oplossing te gaan, moet je de dichtheid van de oplossing weten (g/ml).
Maar als die niet gegeven is, of als je hem niet makkelijk in de beschikbare tabellen kunt vinden, dan zou het weleens kunnen zijn dat je mag uitgaan van een dichtheid van 1. M.a.w.: 100 g oplossing is dan 100 ml.

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 16:42

Je veronderstelling is juist. Vergeet alleen niet dat je (juist) veronderstelt: 10 g Na2S2O3 per 100 g oplossing, maar dat je Na2S2O3.5H2O moet oplossen...

Om van 100 g oplossing naar ml oplossing te gaan, moet je de dichtheid van de oplossing weten (g/ml).
Maar als die niet gegeven is, of als je hem niet makkelijk in de beschikbare tabellen kunt vinden, dan zou het weleens kunnen zijn dat je mag uitgaan van een dichtheid van 1. M.a.w.: 100 g oplossing is dan 100 ml.

Kan ik de massadichtheid terugvinden in men periodiek systeem of eruit afleiden? Of moet ik het gewoon gegeven hebben of opzoeken in een tabel?

De vraag wordt plots veel gemakkelijker Geplaatste afbeelding

Veranderd door Nitroxxx, 08 oktober 2006 - 16:46

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 17:19

Je kunt het niet afleiden. Je moet het gegeven hebben of uit beschikbare tabellen kunnen halen. Anders mag je ervan uitgaan dat de dichtheid 1 is. :oops:

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 21:11

Bedankt. Vraag opgelost! Deze mag dicht :oops:

# Moderatoropmerking
rwwh: wij zetten hier opgeloste topics niet dicht. Kijk maar eens rond. Er mocht toch nog eens iemand een zinvolle toevoeging hebben.

Veranderd door rwwh, 09 oktober 2006 - 19:44

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures